Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nødvendigt med aktindsigt for korrekt Rejsekort-pris (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 30/11 2014, 02:37 (3438 dage siden) @ Thomas Rasmussen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 30/11 2014, 03:24

Det kan jeg selv. Jeg blev jo netop opkrævet en ekstra zone på grund af et forsinket tog, og hvis en kunde skal hæfte økonomisk herfor, så er der da et eller andet galt med kollektiv trafik.

"Sammenhængen mellem zoner og tid Antallet af zoner svarer desuden til en vis maksimal rejsetid (i timer/minutter). Det vil med andre ord sige, at zoner i nogle tilfælde måles i afstand og i andre tilfælde i tid. Fx er der for tre zoner i Hovedstadsområdet en maksimal rejsetid med rejsekort på 1 time 15 minutter. Overskrider din rejse denne tidsgrænse, prissættes den i stedet ud fra det antal zoner, som din rejses varighed svarer til. Tager rejsen i Hovedstadsområdet fx 1 time og 25 minutter, kommer du til at betale for en rejse i fire zoner i stedet for tre, når du checker ud."

Dine betragtninger om, at du er utilfreds med, at du er blevet opkrævet for forlænget rejsetid, tyder på, at du ikke mener, at du har betalt den korrekte Rejsekort-pris, men samtidig gengiver du ovenstående citat om sammenhængen mellem zoner og tid, som klart og tydeligt viser, at du rent faktisk har betalt den korrekte Rejsekort-pris; i.e. den pris, der opkræves i henhold til Rejsekortets beregningsmodel. Så er det, at man fristes til at spørge: "Hvad er det lige, der er dit problem?", for det virker ikke særligt logisk endsige kvikt at antyde, at Rejsekortet prisberegner forkert, mens man samtidig med et citat selv dokumenterer sort på hvidt, at kortet søreme prisberegner fuldt ud korrekt.

At en rejse med kollektiv trafik kan blive dyrere pga. forsinkelser undervejs, så kunden skal hæfte økonomisk for forsinkelsen, er på ingen måde noget nyt, og det har intet med specielt Rejsekortet at gøre. Tværtimod har man f.eks. lige siden 1979 (dvs. i 35 år!) i hovedstadsområdets analoge takstsystem med tidsgyldige billetter og klippekort kunnet risikere en dyrere rejse, når man på grund af et forsinket tog eller bus undervejs blev nødt til at købe en en ny billet, fordi den først købte billet var udløbet, inden man nåede frem til rejsens endemål. Denne uretfærdighed illustrerer, at vi desværre lever i en uforudsigelig verden, hvor ikke alt med ufravigelig præcision kan planlægges ned til 8 kroners nøjagtighed. Jeg forstår, at det for nogle kunder måske kan synes meget hårdt, urimeligt, opslidende og uretfærdigt, at virkeligheden er sådan, at de skal "straffes" for forsinkelser, og at samfundet øjensynligt ikke vil tage sig af problemet (det har man i hvert fald gennem 35 år ikke villet gøre i hovedstadsområdet), men det må de pågældende i så fald prøve at komme over, eventuelt med professionel hjælp.

Med venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak