Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens aktindsigt (Generelt)

af Lars Kongshøj, 30/11 2014, 03:24 (3438 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Takstsystemerne er indrettet som de er. Fx. Movia Hovedstaden: Fire blå klip = otte zoner med sidste indstigning efter to timer. Så jeg nåede til et møde i Roskilde og tilbage til Valby på fire klip."

Ja, lige præcis, og du har ved din Roskilde-rejse ikke "snydt" trafikselskaberne, for du har fulgt takstsystemet regler fuldt ud og prisen er beregnet korrekt. Men der kan selvfølgelig sidde en krakiler et eller andet sted, som mener, at det er uretfærdigt, at du har fået så meget transport for dine penge, og at det må være en fejl ved systemet.


Det sjove er at der undtagelsvis var hele tre togpersonaler med toget (formodentlig uddannelse), som kiggede lamslået på de gamle klip, derefter på deres ur, hvorefter at de konkluderede at mine klip stadig var gyldige.

Nej, ikke helt. Det, der er sket i den konkrete sag, svarer til, at du f.eks. køber en analog zonebillet fra Køge til Hornbæk, som er gyldig til sidste påstigning inden for 2 timer. Undervejs bliver togene stærkt forsinket, så da du når frem til Helsingør, er din 2-timers-billet udløbet. Du er derfor nødt til at købe en ny billet fra Helsingør til Hornbæk, hvorved din samlede rejse bliver dyrere.

I den givne situation ville jeg fortsætte rejsen (uden at klippe) og indgive klage hvis jeg fik en bøde. Jeg kan dog ikke forestile mig at nogen togfører ville udskrive en bøde i den situation.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak