Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegatforbindelsen (Jernbanen i dag)

af ThomasTT, 7/1 2015, 02:46 (3408 dage siden) @ TorstenPedersen

Den vedtagne udbygning over Fyn og Lillebælt vil forstærke den logistiske position, som Trekantområdet har opnået med den faste forbindelse over Storebælt.

Det vil i praksis sige, at det nordligste Jylland ikke er attraktivt for en lang række virksomheder.

Med en vellykket Kattegatforbindelse - som sikkert ikke er helt billig - ville Randers - bare som et eksempel - have samme tidsmæssige afstand til Sjælland som Trekantområdet. Hvad der alt i alt ville gavne arbejdspladser og beliggenheder i Nordjylland, også nordenfjords.


Trekantområdet er venstre knæ i det store H. En inddæmmet Svanegrund med en dobbelt-Kattegatbro bliver et ny højere knæ på venstre ben, tættere på landets geografiske centrum, derfor muligt at sælge til gode penge.

Trekantområdet bliver sure. Deres forslag til ny struktur er en ny parallel Lillebæltbro, dvs. 6 + 6 + 2 kørebaner over Lillebæltbro, i sig selv aldeles ubegrundeligt.

en ny Lillebæltsbro ville faktisk være det bedste projekt i mine øjne. Både fordi det er uendeligt meget billigere end Kattegat og gavne flere områder og både biler og bane, men også fordi den på sigt tænkeligt skal bygges alligevel, da den gamle bro næppe holder evigt.

Iflg togfondens beregninger ville en ny lillebæltsbro + landanlæg skære yderligere ca 6 minutter af Odense-Aarhus, hvilket i tillæg til de allerede vedtagne projekter ville få rejsetiden aarhus-kbh ned på 1.49. Med stop i odense.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak