Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

København H - perronsporskapacitet (Jernbanen i dag)

af ulca, 17/4 2015, 17:26 (3297 dage siden) @ Erik Olsen

Tænk engang hvis vi havde bare 2 ekstra banegårde i København til fjerntog.
En Nordbanegård, hvor Kystbanen kunne have endestation. En Østbanegård hvor togene til Sverige kunne afgå fra (og dermed køre isoleret fra Kystbanen), og så kunne Hovedbanegården udelukkende tage sig af lang-distance tog mod Fyn, Jylland og øerne.


Hvad skulle det dog gøre godt for?

Det er i mine øjne bedst at have en Centralbanegård med god plads så omstigning mellem de forskellige strækninger bliver så enkel som mulig. Selvfølgelig bliver pladsen med tiden og den øgede trafik et problem, men hvem kunne forud for 1911 vide at behovet ville stige så meget?

Helt enig, årsagen til at f.eks. London har flere store stationer er historiske, helt præcist at flere private selskaber anlagde hovedlinjerne og etablerede deres egne stationer fremfor en fælles. Men i forbindelse med at man snakker om en High Speed 2 (hvor High Speed 1 er banen til Eurotunnelen) mod Birmingham og Liverpool, har man også snakket om at forbinde disse to baner med en boret tunnel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere
DSB ME1532ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak