Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Satellitbanegårde + Berlin + kritik af Ny Ellebjerg (igen) (Jernbanen i dag)

af Casper, 19/4 2015, 18:12 (3295 dage siden) @ Erik Olsen

Tænk engang hvis vi havde bare 2 ekstra banegårde i København til fjerntog.
En Nordbanegård, hvor Kystbanen kunne have endestation. En Østbanegård hvor togene til Sverige kunne afgå fra (og dermed køre isoleret fra Kystbanen), og så kunne Hovedbanegården udelukkende tage sig af lang-distance tog mod Fyn, Jylland og øerne.


Jeg kan ikke se hvorfor et København med 3-4 sækstationer skulle være smart.

Hovedbanegården og boulevardbanen var et ekstremt fremsynet projekt for sin tid. Det egentlige problem er at man ikke fulgte op med udvidelser i de næste 100 år.

I 1920'erne byggede man niveaufri udfletninger flere steder - ved Lunderskov og Roskilde. Muligvis stammer udfletningen ved Hellerup også fra den tid? Man fjernede også næsten alle overkørsler på den østjyske længdebane. Men så gik investeringerne i stå. Det er forbløffende primitivt, at man i Kastrup ikke lavede en niveaufri udfletning, 80 år efter de store løsninger i 1920'erne.

I Berlin har de lavet en fremragende løsning i form af to store trafikakser, en nord-syd og en øst-vest, der krydser hinanden ved Berlin Hbf. Men togene standser også et trin længere ude: Nord (Gesundbrunnen), syd (Südkreuz), vest (Zoo/Spandau), øst (Ostbf og snart Ostkreuz).

På den måde er det altid muligt at skifte på Hbf, men de fleste kan med fordel stå af på en af de andre stationer, som er forbundet til regionaltog og S-ringbanen. Og også Gesundbrunnen og Südkreuz fremstår helt nybygget og er udformet som et kryds i to niveauer, hvor det er nemt og hurtigt at skifte. Fjerntogsperroner på Ostkreuz er på vej.

Det berlinske koncept ganske vist også været ekstremt dyrt, krævet flere km tunneller, ny hovedbanegård og har vel også kun kunnet gennemføres fordi der er store åbne områder i Berlin.

I København har vi flere satellitbanegårde: Hellerup, Østerport, Nørreport, Valby, Ny Ellebjerg, Høje Tåstrup, Ørestad og lufthavnen.

Jeg tror ikke på at Ny Ellebjerg vil få stor betydning, for området har intet opland. Det bliver kun en skiftestation til Køge Bugt-banen og en smule til ringbanen. Den får mindre betydning end Valby. En metrotilslutning kan måske hjælpe, om end det også er at smide gode penge efter dårlige. Hvorfor ikke også arbejde med busser, sporvogne osv., som kan gøre Ny Ellebjerg til et centrum for Valby-Sydhavn-området? Men det vigtigste ville være at planlægge store arbejdspladser, uddannelsessteder osv. i området. Den nye Ikea kunne f.eks. ligge her (hvis der kan findes plads) og ikke ved Dybbølsbro.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak