Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Militære sidespor

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 28/3 2011, 18:52 (4778 dage siden) @ gamle ole

Da denne tråd både hidrører ens arbejdsplads samt interesser på flere punkter, følger jeg spændt med i det skrevne :-)

Måske overlapper mit svar de andfe svar, men i hovedstadsområdet var der udover det nævnte "pansertog" hjemmehørende ved Vestvolden og i følge min far skydende ud over Amager Fælleds skydebaner ved ballonparken, hvor en mand gik op i ballon og styrede nedslagene mm.

Jeg tror desværre ikke helt den holder vand, hvis det er Batteritoget på Vestvolden der skulle have skudt ud på Amager Fælled, dels ville det med sin rækkevide på ca 6.5 km lige omtrent kunne nå fælleden, og dels ville det også dengang have været ensbetydende med skydning ind over bebygget område, hvilket jeg heller ikke tror folk dengang ville være gået med til, ihvertfald i hovedstadsområdet. Det kan evt. have været Nordre Klapper, Koklapperne eller Svenskeholm de har skudt efter.
Kalveboderne var endnu ikke inddæmmet på dette tidspunkt, men disse Holme blev allerede på dette tidspunkt brugt som skydemål, af både Faste Batteri (Der hvor Seruminstituttet ligger idag) og af Marinen, så hvorfor skulle Landbefæstningen ikke have tjattet et par granater ind over. Der er ihvertfald blevet gravet rigeligt med 15 cm granater frem derude.. :-D

Ved godt det ikke er et emne med umiddelbar tilknytning til denne fremragende side, og så alligevel, der har jo i forbindelse med bygningen af Metroen, og resten af Ørestaden for den sags skyld, været foretaget et kæmpe stykke arbejde med ammunitionsrydning på dette tidligere stykke militære område.. Men kun ganske få er klar over den mængde af militærhistorie som Vestamager indholder, og skal med glæde tage den op her eller andetsteds hvis der skulle være ønsker i den retning. :-)

--
[image][image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak