Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Militære sidespor

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 29/3 2011, 08:39 (4777 dage siden) @ gamle ole

den eneste kilde er som sagt min far, som er død, men som barn havde set toget holde på AB-forbindelsessporet formodentlig bag kaernen på Artillerivej og så skudt syd på udover Fælleden/skydebanerne

Ahh.. Ja men så passer det meget godt. Den muglighed havde jeg ikke lige med inde i min søvndrukne hjerne i går aftes. Tænkte at det foregik fra sporet ved Avedøre og så på tværs af vandet ;-)
Men jo så giver det selvfølgelig mening igen, ved at bruge forbindelsessporet har de netop kunne holde og skyde fra Faste Batteri, som var en del af området ved Artillerivejens Kaserne, der hvor Statens Serum Institut ligger i dag, og så sydpå.
Området har siden slutningen af 1660 tallet været brugt til øvelses- og forsøgsskydning for Artilleriet og Sø Artilleriet. I 1765-1770 blev faste batteri opført og i 1887-88 blev Artillerivejens Kaserne anlagt.
Skydning med artilleri på Amager ophørte i midten af 60´erne da man ikke mente at det harmonerede med den stadig stigende flytrafik til lufthavnen.. Skydebanerne blev endeligt nedlagt i 1973 ved Serum Institutets overtagelse af kasernen. Sidste "rest" tilbage er Kalvebod Skyttecenter man kan se når man kører forbi med toget.

Man kan læse lidt om Faste Batteri her, og i denne fremragende guide til Københavns ældre befæstning kan man ca 1/4 nede på siden også læse om Faste Batteri.

--
[image][image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailSvenska-lok
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak