Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Realistisk med 350 km/t over en Kattegatbro? (Generelt)

af tgpedersen, 30/11 2018, 16:13 (1974 dage siden) @ steenth

Heldigvis har jeg løst alle de problemer (hvad skulle I dog gøre uden mig!).

Hmm. Det burde

ikke (tror jeg du mener)

være noget større problem med 360 km/t over en bro.. Det er et kun spørgsmål om at tilpasse køreledningerne til det.

Løsning med sideforbindelse til Fyn, inddæmmet område og lufthavn. Dyrt men dejligt. Med inddæmning af Svanegrunden og omegn (kun få steder over 6m, ned til 10m dybt, det efterlader vi som søer) behøver vi ikke en Vestbro mellem Samsø og Hov, blot bane og motorvej på tør havbund med kort tunnel til Samsø og evt. kort tunnel eller bro til Gylling Næs. Og frasalg af den del af det inddæmmede område vi ikke bruger til offentligt byggeri (fælles østjysk lufthavn, ny hovedstad) i begyndelsen af byggeperioden vil voldsomt lette dets gældsbyrde.

Laver man en "rigtig" shunt forbindelse omkring Jyderup, vil man kunne køre rigtig hurtigt til eksisterende Kalundborg station fra København, og samtidig lade de "på Samsø standsende tog" køre via Holbæk og dermed ikke belaste kapaciteten på den hurtige linie til Aarhus.

En af rapportere nævner at man skal komme en tur forbi Holbæk undervejs og hvad man bør anlæg et ny station ved Kalundborg, som kan bruges til hurtige regionaltog som også standser på Samsø.

Det problem har jeg naturligvis også en løsning på.

1) Overtag Odsherredbanen mellem Holbæk og Svinninge, byg enkeltsporet bane Svinninge - Værslev (der er visse terrænproblemer), elektrificér begge strækninger og videre til Kalundborg, lad dem være den nye 'normal'-forbindelse Holbæk - Kalundborg.

2) Udvid den nu trafiktomme strækning Værslev - Knabstrup til to-sporet højhastighedsstrækning (udretning ved Jyderup), forlæng med ny do. bane til Lejre, senere Hundige.

På Jyllandssiden.
Dvs. der kører regionaltog Kbh - Roskilde - Holbæk - Svinninge - Kalundborg - Samsø - Odder - Århus/Skanderborg etc.

låst
2139 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak