Realistisk med 350 km/t over en Kattegatbro? (Generelt)

af tgpedersen, fredag 30. november, 2018, 16:29 (324 dage siden) @ Frank Poulsen

350 km/t over en lang bro med danske vejrforhold kan blive en udfordring (man burde reelt overveje en tunnel istedet for). 250 km/t er nok mere realistisk og giver en køretid på under en time mellem København og Aarhus.

Se tabel.

Der skal laves ny bane fra "mindst" omkring Lejre og via den nye bro og frem til Hovedgård hvor man benytter Timemodellens nye (ikke besluttede eller finansierede) bane resten af turen til Aarhus. Broen holder ca 100 år, og der er flere udenlandske konsortier, der gerne finansierer dette mod at få monopol på højhastighedstogene, der vil komme til at køre ned til hvert tiende minut....Det er en klar god kommerciel forretning for firmaer, der ikke nødvendigvis er bundet af danske samfundsøkonomiske beregningsmodeller (investeringen tjener sig ikke nødvendigvis hjem på 30 år).

Både tyskerne og svenskerne vil gerne lave højhastighed gennem Danmark for at komme til hinanden. Udbyd i licitation den strækning, med sidestrækning til Århus over broen, og videre.


Hvis man skal have tog hvert tiende minut til Århus... Hvor fanden skal de så være på Århus og Københavns banegårde? Eller skal man lave helt nye selvstændige banegårde til de hurtigtog? Det skal også hænge sammen i enderne jo og ikke kun henover broen og landet på hver side.

Dem på Århus bør fortsætte videre, rebroussement-problemet må løses.

Københavns problemer har jeg allerede løst, som bekendt. Gennemkørsel løser rebroussements-problemer. Alle fjerntog fra Vestdanmark videreføres gennem Citytunnelsen til CPH Lufthavn/Malmö.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Motormateriellet fra tyske fabrikker efter 1945
Motormateriellet fra tyske fabrikker efter 1945
Pris 300,- kr.
 Læs mere 

Lokomotivfabrikker

Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar
Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen