En tur til Chile - Antofagasta III (Generelt)

af Hans T. Møller @, Risskov, lørdag 16. marts, 2019, 07:27 (123 dage siden) @ Hans T. Møller
redigeret af Hans T. Møller, lørdag 16. marts, 2019, 07:49

Den sidste søndag i maj hvert år afholder chilenerne ”Día del Patrimonio Cultural” - ”Den Kulturelle Arvs Dag”. Der er konferencer, underholdning og aktiviteter, men først og fremmest er det muligt at besøge steder, hvor publikum normalt ikke har adgang.

Jeg var i Antofagasta på dagen i 2012, og der var arrangeret en udstilling af forskelligt FCAB-materiel på den gamle personbanegårds terræn.

[image]

Dia del Patrimonio Cultural er et populært arrangement. Al entre er gratis, men man skal være forberedt på at stå i kø...

[image]

FCAB nr. 2406 repræsenterede banens mest moderne trækkraft. Bemærk skodderne, der kan trækkes for vinduerne i førerhusets sider.

[image]

FCAB nr. 34 er istandsat af banens personale, men maskinen kører vistnok yderst sjældent. Den er oliefyret og en del af brændstofbeholdningen opbevares i en tank, der er indbygget i førerhusets tag!

[image]

På et tidspunkt ankom et udflugtstog, som jeg desværre ikke havde fået sikret mig en billet til.

[image]

”Perronbillede” - personvognene var aflåste.

I morgen vil vi tage til Calama.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 advokat tilbud
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.


 Læs artiklen 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen