En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab (Generelt)

af larsL, torsdag 18. juli, 2019, 15:11 (317 dage siden) @ hummel_62

Kunne man forestille sig DSB+SJ+NSB samlet i et selskab?

det kunne man måske godt, men selskaberne og medarbejderne er umiddelbart så forskellige at det bare bliver en underlig blanding uden fordele. Enten skal alle op (eller ned) på samme niveau på stort set alle ansættelsesvilkår -- Det sker næppe; enten for dyrt (hvis retningen er op) eller også vil medarbejder ikke ned.

Et sted der kunne spares noget var hvis hele myndighedsdelen og regel-rytterriet blev simplificeret i en slags "one-stop-one-shop". Sådan forstået at hvis noget materiel var godkendt i eksempelvis DK, så kan det uden videre benyttes i S og N. Og endnu bedre; hvis en lokomotivfører har fået licens i et land, så kan vedkommende umiddelbart køre i de andre lande.

Men der er nok et stykke vej endnu...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Togbelysning
Togbelysning
Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.


 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Randers - Hadsund Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen