Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab (Generelt)

af kme, 18/7 2019, 18:58 (1744 dage siden) @ Pyloriis

SAS som stadig er et overvejende statsligt selskab flyver både indentigs og indenrigsflyvninger.
Så hvorfor skulle et nationalt jernbaneselskab ikke det samme? Uanset om det var rent dansk eller nordisk.

Så har du en sjov opfattelse af begrebet "overvejende". 50% af SAS er "floating". Resten er delt mellem Danmark, Norge og Sverige (i forholdet 2:2:3) og Norge er vist mest indstillet på at sælge deres andel.

SAS er i øvrigt en elendig forretning og overlever næppe det næste årti. Lufthansa var timer fra at købe hele bixen for få år siden men blev ramt af egne problemer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak