En sommer tanke-et Nordisk Jernbane selskab (Generelt)

af ThomasTT, søndag 21. juli, 2019, 15:09 (316 dage siden) @ RasmusD

Desværre er der svært at forestille sig fx Salling group drive en bane men hvorfor egentlig?


Fordi jernbanedrift ligger alt for langt fra deres kerneforretning. Salling lever af at være dygtige købmænd. Der er selvfølgelig en snert af logistik i det, de laver, men de ejer næppe en eneste lastbil selv. Deres transportbehov bliver dækket ved at købe ydelser af vognmænd og andre underleverandører.

Jernbanebranchen er over 100 år gammel, og markedet er stærkt konsolideret. Det er ikke et, man går ind på, som ny og grøn spiller, medmindre man har et virkeligt langt perspektiv og milliarder i pengetanken.

Hvad du kalder "stærkt konsolideret" vil jeg kalde en tung forældet konstruktion, der end ikke er i nærheden af at udnytte sit potentiale. På andre områder er man kommet videre fra de store statslige monopoler, men på jernbaneområdet har det åbenbart været for svært.

Der er ingen logisk grund til, at nogen som Salling ikke kunne drive en bane. En koncern kan sagtens indeholde forskellige ting, når der bare er en overordnet sammenhæng. Tidligere ejede Mærsk jo også det meste af Salling. Når det ikke umiddelbart er realistisk, er det fordi passagertallene er alt for små. Ellers ville der meget logik i, at den der skaber passagerstrømme, også bruger dette ift at udvikle de stationsnære områder. I Japan er det reelt kun sådan, de private aktører kan tjene penge, da staten sætter et loft over billetpriserne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted
I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.


 Læs artiklen 
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960
Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen