Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tur til Chile IV - Puerto Montt (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 1/8 2019, 08:12 (1730 dage siden) @ Hans T. Møller

I 1913 kunne man indvie strækningen fra Osorno til Puerto Montt, og dermed var Sydbanen færdigbygget. Fra Puerto Montt var, og er der fortsat, skibsforbindelse til byer længere mod syd.

Som vi ved, lå der en offentlig 600 mm-bane på øen Chiloë, og længere mod syd har der været forskellige korte småbaner, blandt andet en minebane ved Punta Arenas, men de er for længst nedlagt, og da jeg var der på egnen, holdt jeg mig på Argentina-siden.

Den første banegård i Puerto Montt lå meget naturligt ved havnen, og på grund af højdeforskelle blev banen ført derned i en stor bue øst for byen, men i dag er strækningen afkortet, og man har bygget en lille moderne station et par kilometer nordøst for centrum - lige ved siden af byens lufthavn.

Persontrafikken fra Puerto Montt til Santiago blev indstillet midt i 90'erne, men i december 2005 genåbnede den til Temuco, og senere til Victoria, blot for at blive suspenderet på ubestemt tid i 2007.

Godstrafik er der ikke noget af på den sydligste del af Sydbanen.

På det gamle banegårdsterræn i Puerto Montt er der opstillet forskelligt rullende materiel, og her er et par fotografier. Jeg forsøger at finde ud af, hvornår de er taget?


[image]

Type 57 - ”den chilenske D-maskine” - har vi mødt nogle gange. Her nr. 606


[image]

Type 55 nr. 478


[image]

Den moderne station i Puerto Montt


[image]

”The end of the line”

I den næste og sidste afdeling af tråden vil jeg prøve at runde tingene af.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak