Guldborgsund, nu er teknikken ikke det største problem (Generelt)

af Pyloriis, søndag 09. februar, 2020, 07:03 (260 dage siden) @ tgpsen

Nu er tunnel jo ikke altid et spørgsmål om kun elementer.

Men også om til og fra tunnellen, op og ned, hvordan er de naturlige forhold på begge sider af osv osv osv. Jordbundsforhold og meget andet spiller jo også ind. Derfor kan man ikke sige at man bare kan bruge et par elementer tunnelrør.


Løsningsforslag:
Ny bane Orehoved - Guldborg - Sakskøbing - Maribo - Femerntunnel. Så må Nyk. F vente på en Gedser - Rostock - forbindelse før de får direkte tog til Kbh.

Vel ikke så dårlig ide. En ny Guldborgsundtunnel med elementer fra Fehmern-forbindelsen placeret tæt på den nuværende motorvejstunnel ville betyde at trafikken ikke så tit bleve stoppet grundet lastbiler med for højt læs.
Dernæst kunne den eksisterende tunnel overgå til alm. landevejstrafik.
Jernbanen til og fra Fehmern-forbindelsen ville køre udenom Nykøbing F. Men hvad ville de miste i Nykøbing F. ved en sådan løsning?
De slap for godstoge gennem byen. De fik ikke direkte adgang til internationale tog.
Til gengæld kunne alle pendlertog starte og stoppe i Nykøbing ved at den nuværende bane fra lidt syd for Orehoved til Nykøbing F blev bibeholdt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv
DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i en godstog ved Klarskov på Sydsjælland.




 Læs artiklen 

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen