Guldborgsund, nu er teknikken ikke det største problem (Generelt)
Det er rigtigt. Men når banen bliver opgraderet til international standard går det nok ikke at lukke den i tide og utide. Af alle de ting man gør på Sydbanen er det væsentligste jo nok, at når den pludselig indgår i det europæiske tognetværk kan den ikke bare lukkes efter forgodtbefindende.
.
Spørgsmålet er vel også, hvem der vil få glæde af en klapbro. Fritidssejlerne? En dyr hobby!
En løsning med en klapbro vil betyde enten at der skal ses på antallet af tog, der skal passere broen, hvis den skal kunne åbnes over hele døgnet eller at det kun skal være muligt at sejle den vej ud af Guldborgsund i meget begrænsede tidsrum over døgnet/ugen. Måske man skal se på, hvad det vil koste at forære hver af sejlerne en nedklappelig mast
Følgende står i anlægsloven:
"Grundet den fremtidige øgede togkørsel, vil der kun være mulighed for, at standse togene i 10 minutter hver anden time, således, at broen kan åbnes for gennemsejling."
.
Så er det jo det der gælder. Det giver nogle dumme bindinger i køreplanerne, men at man ligefrem skal standse (forsinke) togene for at fhv malermester Hansen og familie skal på eftermiddagssejltur, er det der skrives, men nok ikke det der menes
--
Svend