Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift. (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/2 2021, 16:33 (1119 dage siden) @ anho


Men ja, i forhold til hvor mange penge der er blevet postet i infrastrukturen, er det stadig ret grelt med hvor meget vi har fået ud af det. Jovist; Ny Bane var både tiltrængt og fungerer fint, men signaler og el er... ikke imponerende at kigge på.

Alle forbedringerne kommer jo på en gang, fordi de enkelte projekter af afhængig af hinanden. Mellem Aalborg og Hobro vil man på et-to års tid gå fra 120 km/t, ingen sikkerhedsystemer, dieseldrift og lav kapacitet til 200 km/t, ETCS, eldrift og høj kapacitet med både flere og nye tog.

Der er rigtig meget forarbejde der bliver lavet i disse år, men hvor gevindsten først kan høstes når Signal- og Elektrificeringsprogrammet er afsluttet. Selv Ny Bane er jo kun i begrænset drift frem indtil ETCS tændes.

Desuden er bliver en række stationer også ombygget og trimmet for overflødige spor i disse år for at nedsætte vedligeholdelsesomkostningerne - hvor gevindsten igen først kan høstes i fremtiden.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Jernbanebøger

På Sporet Af 2021

På Sporet Af 2021. Pris 240 kr.

Læs mere
DSB K521

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak