Den danske jernbane er ineffektiv og dyr i drift. (Generelt)
Det kommer der næppe meget ud af!
Næ, men gennemgangen ser faktisk ganske sober ud (og er vel ikke den store overraskelse).
Sober, men stærkt misvisende. Forslagsstillerne er jo selv medskyldige. Ja i nogle tilfælde direkte skyldige.
Hvilken regering var det der syltede Togfonden 2015-2019?
På trods af det store grønne brede forlig i 2009, inkluderende forslagsstillerne, så blev penge til hastighedsopgradering Ringsted-Odense ikke bevilliget før ultimo 2018, næsten 4 års forsinkelse fra Ole B. Olesens side.
Desuden er Banedanmarks ledelse for længst skiftet ud (med god grund).
Så det ligner politisk opportunisme, for der er nok ikke tvivl om at der skal ske en eller anden omstrukturering af jernbanen, siden Transportudvalget har indkaldt til de 2 heldagskonferencer herom i de kommende par uger. Men omstruktureringen er mest i Transportministeriet og Transportstyrelsen, foruden at dele af Banedanmark tages ud og gøres mere selvstændige.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k