Høring om lokalbanernes fremtidige drift og vedligeholdelse (Trafikpolitik)

af andersj @, Aalborg, lørdag 27. februar, 2021, 11:55 (48 dage siden) @ Pip Hans

Er der nogen som ved hvordan Nordjyske Jernbaner har fået økonomien til at hænge sammen?
Ny krydsningsstation og udvidelse af Hirtshals med nye spor og sporskifter og begge steder med udbygning af sikringsanlæg og fjernstyringsanlæg

Langholm krydsningsstation og ombygning af Hirtshals station er finansieret af staten gennem Togfonden.dk projektet "Forbedring af gods-og passagerkapaciteten i Nordjylland".

Det blev afsat 114,5 mio. kr. til projektet, hvoraf 41,6 mio. kr. var tiltænkt anlæg på Nordjyske Jernbaners infrastruktur (Hirtshals-Hjørring, mens resten skulle/skal bruges på Banedanmarks infrastruktur (Hjørring-Aalborg) Nordjyske Jernbaner har dog kun brugt 30,2 mio. kr. og tilført de resterende 11,4 mio. kr. til Banedanmarks pulje.

Banedanmark har i dette projekt bl.a. forlænget krydsningssporet i Lindholm i 2020 og det er planlagt at krydsningssporet i Hjørring skal forlænges mod syd i 2024.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen