Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Statusrapporter - Eksprestunnel, S-tog til Helsingør, M5 (Trafikpolitik)

af tgsen, 14/7 2021, 12:38 (1018 dage siden) @ Poul Brandt

Der er lige det hvis

Værkstedet/depot ved Nordhavn skal blive

En fast forbindelse H+H

Personligt er jeg mere til effektiv ringforbindelser.


Mig bekendt har "Danmark" for længe siden meddelt at der ikke er plads til fjerntog på Kystbanen, og den "forkromede" HH forbindelse blev dermed lagt i graven, allerede inden den var analyseret færdig.
Derimod kan en enkeltsporet HH-forbindelse med S-tog give "lokal" mening, da den kan forbinde Helsingør og Helsingborg. Ikke mindst hvis den fornuftigt kan forlænges med et par stationer i Helsingborg.

Helt elegant bliver det hvis man kan forlænge til et sted i Helsingborg, hvor der er plads til vedligehold af disse "hybrid S-tog" (2- system). Svenskerne vedligeholder, Banedanmark styrer (så kan man ikke give svenskerne skylden for forsinkede tog).

Endnu elegantere ville det være at fjerntogisere S-banen (25 kV, 76 cm perron, ERTMS level 3) og køre regional-/S-tog på tværs af Øresund.
Dobbelte og tredobbelte standarder er af det onde.

Mht. fjerntog på Kystbanen: Lad det standse i fx Hellerup, Espergærde, Snekkersten, Helsingør, Helsingborg og videre ind i Sverige.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MT163Indsend billeder
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak