Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Statusrapporter - Eksprestunnel, S-tog til Helsingør, M5 (Trafikpolitik)

af tgsen, 16/7 2021, 21:19 (1013 dage siden) @ KKLD

Der er lige det hvis

Værkstedet/depot ved Nordhavn skal blive

En fast forbindelse H+H

Personligt er jeg mere til effektiv ringforbindelser.


Mig bekendt har "Danmark" for længe siden meddelt at der ikke er plads til fjerntog på Kystbanen, og den "forkromede" HH forbindelse blev dermed lagt i graven, allerede inden den var analyseret færdig.
Derimod kan en enkeltsporet HH-forbindelse med S-tog give "lokal" mening, da den kan forbinde Helsingør og Helsingborg. Ikke mindst hvis den fornuftigt kan forlænges med et par stationer i Helsingborg.

Helt elegant bliver det hvis man kan forlænge til et sted i Helsingborg, hvor der er plads til vedligehold af disse "hybrid S-tog" (2- system). Svenskerne vedligeholder, Banedanmark styrer (så kan man ikke give svenskerne skylden for forsinkede tog).


Endnu elegantere ville det være at fjerntogisere S-banen (25 kV, 76 cm perron, ERTMS level 3) og køre regional-/S-tog på tværs af Øresund.
Dobbelte og tredobbelte standarder er af det onde.

Mht. fjerntog på Kystbanen: Lad det standse i fx Hellerup, Espergærde, Snekkersten, Helsingør, Helsingborg og videre ind i Sverige.


Hvordan vil du få det til at passe med fjerntog og S-tog på Kystbanen i forhold til køreplanen?
Men jeg ville jo afskaffe S-togene?
Derudover, er det ikke dumt overhovedet at gøre det så kompliceret? De næste S-tog der kommer bliver førerløse og det er måske ikke teknisk muligt at have førerløse S-tog og fjerntog på samme skinner på samme tid?

Den der førerløs ting er opfundet for at sikre S- banen mod onde folk som mig, der vil afskaffe den.


Hvordan kan det være at du vil afskaffe S-banen? Det er vel den mest velfungerende jernbanestrækning? Måske overgået af Metroen.


Afskaffe den i den betydning at jeg vil give den
25 kV~,
76 cm perron,
separere de nu ens fire spor i røret til hurtige og langsomme tog, overføre Kystbane og Hillerød - Køge til hurtige spor.

Hvilken del af det vil ødelægge S-banens præcision?


Jeg er ikke helt med på hvordan linjerne kommer til at se ud. Der er jo et spor i hver retning, så hvordan der kommer hurtigere tog til Hillerød og Køge kan jeg ikke se en løsning på. Det kan dog godt lade sig gøre op mod Helsingør da der mellem Klampenborg og Hellerup er 2 spor i hver retning. Jeg tænker dog at det ikke ville være muligt at have førerløse S-tog med dit forslag.

Rettelse: der er 2 spor i hver retning mellem Klampenborg og Roskilde.
Du forestiller dig vist at man kan 'uniformere' standarderne mellem Klampenborg og Hellerup (til S-tog standard, formoder jeg). Tilsvarende kan man 'uniformere' standarderne mellem Klampenborg og Roskilde til fjernbane standard.

Bemærkning: de 4 spor Klampenborg - Høje Tåstrup er fordelt således, regnet fra nord/vest siden mod syd/øst siden:
1. S-bane spor mod syd og vest
2. S-bane spor mod øst og nord
3. Fjernbane mod syd og vest
4. Fjernbane mod øst og nord

Jeg vil bytte om på dem (med fælles standard) til

1. Standsende tog mod syd og vest
2. Gennemkørende tog mod syd og vest
2. Gennemkørende tog mod øst og nord
4. Standsende tog mod øst og nord


På strækningen mellem Klampenborg og Roskilde findes to slags stationer. Lad os kalde dem type A og type B.

Type A er bygget før der var en S-bane,
De har en ø-perron mellem spor 1 og 2 og en ø-perron mellem spor 3 og 4.
Det er her Hellerup, Østerport, Nørreport, København H, Valby, Glostrup, Tåstrup og Høje Tåstrup.

Type B er bygget for S-banen. De har en ø-perron mellem spor 1 og 2.
Dem vil jeg bygge om til sideperroner ved spor 1 og 4. Det bliver dyrt.
Det er de øvrige.

Derved får vi togskift tværs over perronerne i stedet for fra perron til perron som i dag..

Det der før var S-tog tager nu de langsomme yderste spor 1 og 4, de forhenværende fjerntog de hurtige inderste spor 2 og 3, UNDTAGEN at det fhv. S-tog Hillerød - Køge tager de inderste hurtige spor. Derved får vi også en jævnere belastning af sporparrene.
Derefter findes der kun stationsperroner for spor 2 og 3, de hurtige spor, ved type A stationer. De tog der kører der sparer altså tid.

Og eftersom der derefter ikke længere vil være et separat S-banesystem, vil evt. experimenter med førerløse tog ganske rigtigt foregå på fjernbanetog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak