Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotiver flere steder i toget (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 28/10 2021, 12:14 (912 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Der er skrevet en del om fordele og udfordringer, her på to sprog:

Her er det dog med fokus på den Nordamerikanske standard.
En ny europæisk standard er under godkendelse. Det skal ses i lyset af indførelsen af den Digitale Automatiske Kobling (DAK) med links til mulighederne gennem ERTMS og førerløs drift.

Det er et kraftigt ønske fra de europæiske godsoperatører, at den maksimale godstogslængde øges til 1.500 meter. I praksis gennem sammenkobling af to tog på 750 meter, og dermed med et lokomotiv foran og et i midten (eller bagest). Både Alstom, Vossloh (CRRC ZELC), Stadler og Siemens arbejder med udvikling og godkendelse af software hertil.

Seneste jeg hørte var bestillinger på kommerciel drift fra 2024.

/Lasse

Wow, der er gået inflation i af maks. længden af godstog.
ca. 600 blev til 750 som blev til 835 meter. Danmark var for få år siden forudseende med 1.000 meter mellem Øresund og Femern og nu skulle det have været 1.500 meter. Men i øvrigt smart (for økonomien) at kunne sammenkoble to godstog.
Artikel

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak