Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotiver flere steder i toget (Jernbanen i dag)

af ThomasLarsen, 29/10 2021, 13:50 (910 dage siden) @ dkat

Jeg går ud fra, at der er tale om koblinger af to godstog på strækninger, der udgør flaskehalse, fx i diverse basistunneller i Alperne. Dette ville reducere kapacitetsudnyttelsen og evt. gøre plads til passagertog. Det ville naturligvis være en fordel hvis man kunne gøre lignende ting omkring Øresundsbanen, hvor kapacitetsudnyttelsen er meget høj. Hvor man skulle koble og afkoble, kan jeg dog ikke lige gennemskue. Svenskerne vil nok gerne gøre det muligt i Malmö, men på dansk side bliver det en udfordring.


Man kan vel gøre det i Padborg?


Og så skal du køre med et 1500m godstog mellem Padborg og Malmö som ikke kan overhales, bortset fra mellem Roskilde og Høje Taastrup. Den går vist ikke.

Man kan da "snart" også overhale på Vestfyn.

Så der er da muligheder i det på længere sigt


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak