Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotiver flere steder i toget (Jernbanen i dag)

af Chivas, 29/10 2021, 15:16 (910 dage siden) @ Wheel on Steel

Det er faktisk interessant at se, hvordan et superlangt godstog i USA arbejder med de mange lokomotiver på een gang.
Man kan se på udstødningerne og varmeflimmeret fra det enkelte lokomotiv, at de ikke bare knokler på med lige stor kraft på samme tid hele tiden. Der må ligge en hel del software, fysik, matematik og algoritmer i at få det til at køre. Jeg kender ikke nærmere til det, men har set at koblinger ("knockles" i USA) godt kan knække, så der opstår en nødbremsning. Måske kan det skyldes for stort et træk eller materialefejl.
Typisk kan man se et godstog med ca 180 vogne og tre loks forrest, et i midten og to bagest. Det hele går med meget "bløde" accelerationer - ikke noget med "myldretids-hiv i gashåndtaget."


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak