Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forenkling af Københavns Hovedbanegård og ERTMS (Generelt)

af Danielsen, 29/10 2021, 19:29 (912 dage siden) @ anho


Jo flere tog du har, som kører på kryds og tværs af forskellige linjer, desto flere muligheder er der for at forsinkelser kan dannes og spredes. Desuden vil den påtænkte ombygning af Hovedbanen ikke have en større negativ indflydelse på muligheden for at køre tog under totalspærringer eller sammenbrud - det vil stadig være muligt at køre tog fra Kystbanen ud mod Ny Bane, eller fra Roskilde via Ny Ellebjerg til København H, og uden større besvær end der er nu. Man vil bare undlade at gøre det i den almindelige drift.

Men idéen med ombygningen skulle jo også være at spare penge på vedligehold, bl.a. ved at nedlægge sporskifter. Det må vel alt andet lige indskrænke mulighederne for at køre på tværs af linjerne. Og så har jeg ærlig talt svært ved at se, hvordan nogle sporkrydsninger på hovedbanegården skulle give anledning til at forsinkelser spreder sig i større omfang. Ja, måske er der nogle tog, der får et par minutters forsinkelse fordi de skal vente på en krydsning. Men som daglig bruger af kystbanen er det altså ikke dét, der er problemet (det er køreledningsnedfald, signalproblemer, personpåkørsler, trængsel i røret etc.)

Ét andet forhold, som burde give anledning til panderynker i BaneDKs udspil er, at tog fra Øresundsbanen skal ende på Kh - nogle af togene endda på en afsidesliggende perron a la spor 26. Man kan allerede nu forestille sig skuespillet, der vil udfolde sig med et fuldt tog med turister fra lufthavnen, der bliver læsset af i spor 26 og skal slæbe bagage hen til ét af de andre spor for at køre videre. Det virker ikke gennemtænkt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak