Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forenkling af Københavns Hovedbanegård og ERTMS (Generelt)

af Henning Makholm ⌂, 30/10 2021, 17:23 (911 dage siden) @ Per Holm

Hvis man nu skulle bestemme sig om med hensyn til ERTMS niveau på København H, kunne det så lade sig gøre umiddelbart at installere niveau 1 FULL SUPERVISION, eller skal man i gang med et større arbejde med at definere særlige datagrammer til de normale danske signalbegreber?


Er det ikke nogenlunde det som STM-DK er udviklet til, at oversætte fra det danske ZUB 123 til ETCS?

Jo, men den overførte information skal jo ind i ETCS gennem forskellige grænseflader i de to situationer -- henholdsvis balisetelegrammer og en solid kablet STM-forbindelse oppe i toget. Jeg kan levende forestille mig at STM-grænsefladen er mere udtryksfuld end Level 1 baliser -- alene fordi der er større båndbredde og STM grænsefladen er designet til at skulle kunne udtrykke alt hvad nogen eksisterende togkontrolsystemer kan.

(Dermed ikke være sagt at det ikke kan lade sig gøre. Jeg læste engang speficikationen af balise-dataformatet i Level 1. Det gjorde stærkt indtryk af at en hel række producenter -- herunder Siemens -- havde siddet i et udvalg og hver for sig kæmpet for at netop deres eksisterende projekteringsprincipper skulle kunne udtrykkes i ETCS).

--
Henning Makholm


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak