Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forenkling af Københavns Hovedbanegård og ERTMS (Generelt)

af anho, 30/10 2021, 00:39 (912 dage siden) @ Danielsen

Eh, alle erfaringer viser at driftsseparation gør det hele meget mere robust. Det er hvad man ser i Japan, og det er hvad man så da stationen i Utrecht blev ombygget til driftsseparation - man opnåede en markant forbedret rettidighed på stort set alle tog der kørte gennem stationen, og også på nogle der ikke gjorde. Driftsseparation vil også medføre at der kun kommer 12 tog i timen igennem røret, og dermed fjerner man med et snuptag en af landets største kilder til forsinkelser. Jeg er også selv jævnlig bruger af Kystbanen (og daglig bruger indtil for et år siden), og det sker altså også jævnligt at Kystbanen bliver forsinket grundet andre forsinkede tog der skal gennem røret først - typisk er det forsinkelser på maks 5 minutter, men ikke desto mindre er det betydeligt, fordi de forekommer langt oftere end de store forsinkelser fra signalfejl og ledningsnedfald. Med driftsseparation er det kun Vestbanens tog der skal gennem Røret.

Desuden er det oplæg som BaneDanmark kom med kun ment som et foreløbigt udkast. Der er allerede blevet præsenteret alternativer - inklusive et som jeg personligt synes ser meget godt ud, hvor perron 1-4 forlænges således at de bliver lange nok til at betjene to tog ad gangen, og så udstyres med omkørselsspor (a la hollænderkryds). Så får man fire perronspor til hver af Øresundsbanen og Ny Bane, hvilket giver bedre kapacitet og giver bedre adgang for passagererne, som ikke skal op og ned ad Tietgensbroen.

Hvis du kigger BaneDanmark's materiale igennem, så kan du se at der stadig er mulighed for at køre togene ind til Hovedbanen via andre spor, hvis det bliver nødvendigt - og det på trods af at antallet af skiftespor bliver reduceret. Dette er også en af fordelene ved forenkling.

Generelt set var jeg yderst imponeret over togdriften i Japan da jeg var på ferie der i 2019, og alt hvad jeg har kunnet læse mig til af analyser siger altså at driftsseparation er en af de store årsager til at det kører så glat som det nu gør. Derfor støtter jeg fuldt op om ideen om at adskille driften på København H. I årtier har parolen i alskens toggrupper været "så gør dog bare som japanerne," og nu gør BaneDanmark så netop som japanerne (og som hollænderne, som har gode erfaringer med at gøre som japanerne).

Alt hvad jeg kan gøre er at pege på alle de steder hvor driftsseparation fungerer utroligt godt i den virkelige verden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak