Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forenkling af Københavns Hovedbanegård og ERTMS (Generelt)

af Niels Bak, 30/10 2021, 07:34 (912 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg undlader yderligere kommentarer, tænker de fleste herinde selv er mere bemidlede end det sludder.


Det er da yderst betryggende, at ERTMS virker på Struer station. En station med 5 togvejsspor og ca. 20 sporskifter samt 3 tilsluttende enkeltsporede strækninger, så kan det næppe gå galt i hverken Aarhus, Fredericia eller København.

Jeg tænker blot, at hvis Struer station var det bedste eksempel, så var det måske bedre helt at udlade det eksempel...

Det er jo svært at finde større indenlandske eksempler, end dem, når det er her, man er nået til. Man kunne dog også have brugt Køge i øst, da den også er taget i brug, og her er der endda grænseflader til både Stevnsbanen og S-tog. Men det er det, man har.

København H har man kun én af, og det er vel kun Århus, der nærmer sig i kompleksitet (sækbanegård med mange tog som vender) om end ikke i trafikmængde og også med færre baner ind mod stationen.

Så status er at systemet lige nu kan håndtere mellemstore stationer med tog fra flere retninger end to og med vendende tog. Hverken mere eller mindre. Men det er klart at er man på det hold der vil have at ERTMS bare ikke skal virke, fordi man så i al fremtid ikke kan komme til at fotografere signaler, så er det jo bare om at få det latterliggjort.

Som jeg læser svaret, så ser Banedanmark ikke noget i de hidtil ibrugtagne områder, som gør dem bekymret for kompleksiteten på fx Kbh H. De ser snarere trafikmængden som den store udfordring, eller mere præcist kapaciteten på radiokommunikationen til at håndtere denne. Og i den sammenhæng kan man selvfølgelig ikke bruge Struer (eller Køge eller nogen andre stationer i Danmark) som eksempel på noget som helst. De to faktorer er ikke super klart skilt ad i svaret - det kunne godt være tydeligere - men de svarer dog separat på den udfordring.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederBillige jernbane T-shirts

DSB MO1976

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak