Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forenkling af Københavns Hovedbanegård og ERTMS (Generelt)

af Frank Poulsen, 30/10 2021, 10:05 (912 dage siden) @ Danielsen


Men idéen med ombygningen skulle jo også være at spare penge på vedligehold, bl.a. ved at nedlægge sporskifter. Det må vel alt andet lige indskrænke mulighederne for at køre på tværs af linjerne. Og så har jeg ærlig talt svært ved at se, hvordan nogle sporkrydsninger på hovedbanegården skulle give anledning til at forsinkelser spreder sig i større omfang. Ja, måske er der nogle tog, der får et par minutters forsinkelse fordi de skal vente på en krydsning. Men som daglig bruger af kystbanen er det altså ikke dét, der er problemet (det er køreledningsnedfald, signalproblemer, personpåkørsler, trængsel i røret etc.)

Tror du skal tænke over at ved krydsende togveje på KH med 2-3-4 minutters forsinkelse på et tog, jamen så får det næste tog måske 6 minutter, og 3. tog måske 9 minutter. Hvis man hele tiden skal krydse for meget pga. fejl på et sporskifte, nedbrud på et tog eller lignende. Og så spreder en forsinkelse på et holbæk tog sig til røret som så spreder sig til kystbanens stansende tog, der så spreder sig til hurtigtoget til Helsingør... Så en lille forsinkelse på et par tog på hovedbanegården fordi man er tvunget kortvarigt til at køre lidt alternativt, kan være nok til at et alm. regionaltog på kystbanen pludselig har 10 min... Og ikke altid man lige har den præcise forklaring på forsinkelsen, for det er bare forskellige ting blandet sammen der pludselig har givet det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak