Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra fly til tog i EU (Generelt)

af bjergged, Zentralschweiz, 9/2 2022, 02:56 (811 dage siden) @ JesperErnst

Problemet med det scenarie er vel bare, at hvis nattoget til Paris er det samme som toget til Bruxelles, så kan du ikke være begge steder klokken 9 om morgenen. Enten skal du være i Bruxelles klokken 6, eller også i Paris klokken 12. Ellers skal du have to forskellige nattog, og så bliver det lige pludselig et meget omfattende system.

*Paris og Bruxelles er bare eksempler, lad være med at slagte mig på dem og forbindelserne mellem dem. Det kunne sikkert også have været Zürich, Milano Firenze, eller hvad ved jeg.

Det er faktisk et mere eller mindre løst problem. Dengang nattoget kørte fra København var det en lang stamme, hvor de forskellige vogne havde forskellige destinationer. Når toget så kom til Hamborg blev det delt op, så nogen vogne blev kørt mod f.eks Berlin, andre f.eks mod Amsterdam og andre igen mod Basel. På vejen til Basel kunne man f.eks også sætte et par vogne af i Frankfurt.

Naturligvis skal der så være nok passagerer til de forskellige destinationer, at det kan betale sig med en eller flere vogne til den pågældende destination, men selve konceptet med at opdele toget undervejs er solidt nok.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak