Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra fly til tog i EU (Generelt)

af Rail, 10/2 2022, 20:09 (1245 dage siden) @ andersj

Meget enig. Problemet er også at det bare tager længere tid når der skal rangeres. Et ICE-tog kan køre Hamborg-Munchen på 5.39, nattoget tager 10.42. Kørte man 10 timer fra Hamborg uden stop kunne man mindst nå til Paris.


Mig bekendt er det ikke fordi man bruger flere timer på at rangere, men fordi man helt bevidst kører langsomt og til tider endda stopper helt for at give passagererne tid til at sove. Der var jo ikke meget fidus ved nattog Hamborg-München hvis toget ankom kl. 3 om natten og man derefter blev bedt om at stå af.


Korrekt. Der er ophold i Nürnberg fra 02:53 til 04:35 på Nightjet fra Hamburg til Innsbruck. I den anden retning holder man "kun" en time i Nürnberg, men bruger så 3 timer på at komme fra Würzburg til Göttingen.

Øvrige nattog med længere løb holder ca. 20-30 minutter på stationer med rangering.

Der skal også tages højde for sporarbejder der typisk kan betyde at toget sendes en helt anden rute end normalt


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1435
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere
DSB F657

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak