Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra fly til tog i EU (Generelt)

af Niels Bak, 9/2 2022, 04:11 (810 dage siden) @ bjergged

Problemet med det scenarie er vel bare, at hvis nattoget til Paris er det samme som toget til Bruxelles, så kan du ikke være begge steder klokken 9 om morgenen. Enten skal du være i Bruxelles klokken 6, eller også i Paris klokken 12. Ellers skal du have to forskellige nattog, og så bliver det lige pludselig et meget omfattende system.

*Paris og Bruxelles er bare eksempler, lad være med at slagte mig på dem og forbindelserne mellem dem. Det kunne sikkert også have været Zürich, Milano Firenze, eller hvad ved jeg.


Det er faktisk et mere eller mindre løst problem. Dengang nattoget kørte fra København var det en lang stamme, hvor de forskellige vogne havde forskellige destinationer. Når toget så kom til Hamborg blev det delt op, så nogen vogne blev kørt mod f.eks Berlin, andre f.eks mod Amsterdam og andre igen mod Basel. På vejen til Basel kunne man f.eks også sætte et par vogne af i Frankfurt.

Naturligvis skal der så være nok passagerer til de forskellige destinationer, at det kan betale sig med en eller flere vogne til den pågældende destination, men selve konceptet med at opdele toget undervejs er solidt nok.

Næ det var i Hannover, mener jeg, der blev delt og samlet med andre nattogslinjer - så man var ret sikker på at blive vækket af klonk og klank ca omkring kl. 3. Ikke just en gevinst for komforten...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak