Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra fly til tog i EU (Generelt)

af mikedk2100, 7/2 2022, 10:08 (812 dage siden) @ mpp

Meget enig. Det er også lidt sjovt at 15 timer fra Danmark til Schweiz er "acceptabelt" når folk ellers siger at over 6 timer i dagtog er for meget. Med 8 timers søvn i toget til Schweiz er der 7 vågne timer. Da jeg kørte med nattoget fra København til Køln afgik toget klokken 18 og ankom klokken 6 – i begge tilfælde lige tidligt nok. Den anden vej ankom toget klokken 11 – lige sent nok. Da jeg boede i Tyskland var det mere de mega tidlige morgenforbindelser og de sene aftenforbindelser der fik tingene til at hænge sammen.

Det handler jo også om komfort, service og opfattelsen af, om rejsen "bare skal overstås" eller om det er en del af turen.

Jeg har også taget den 15 timers tur til/fra Schweiz. Jeg nød da turen med aftenkaffen mens solen gik ned udenfor, så en behagelig nats søvn og om morgenen et par timer til at gøre sig i stand og få morgenmad inden ankomst lidt over 9 (så vidt jeg husker). Det var perfekt for mig.

Men har man den opfattelse, at selve rejsen blot er spild af tid og noget, der skal overstås, ja så er nattoget ikke noget for dem.

Det har jeg fx når jeg rejser i Danmark. Det er bare noget, der skal overstås og jeg ville aldrig tage toget fra København til Aalborg - der vinder flyet eller bilen. Det har ganske enkelt noget med komfort og service at gøre.

Jeg har dog svært ved at se, hvordan man skal kunne erstatte fx København-Basel med dagtog. Jeg tror heller ikke på, at man får folk over i toget, hvis de skal bruge 4-5 timer på at komme til Hamburg fra Danmark, før de kan stige på et nattog til Budapest, Paris, Basel eller whatever.

Måske skal vi bare indse, at flyet er kommet for at blive - og vi får aldrig erstattet flyrejser med toget. Selvom svenskerne er kommet et godt stykke med at erstatte indenrigs flyrejser med moderne, komfortable og hurtige tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak