Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 udskiftet med MR?! (Generelt)

af thomash, 18/10 2011, 13:10 (4577 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hvis planen er, at vi - måske især her i Vendsyssel - skal have "glæde" af MR-togene i de næste 10 år, eller hvad ved jeg, så ville indbygning af strømstik og trådløst Internet ved en eventuel kommende revision være et godt tiltag, som ville være endnu et godt argument for at tage toget versus at tage bilen.
En sådan revision måtte desuden også gerne omfatte nye motorer/renovering af de nuværende motorer, sådan at de kan leve op til EURO-normerne (f.eks. EURO IV), for så er der også miljø-trumfkortet at spille ud.
Som det er nu, så er MR-togene om muligt de af DSB's tog, der forurener mest pr. passagerkilometer, selv her på Vendysselbanen, hvor belægningen er pænt høj.
Her på Vendsysselbanen tager MR-togene nemlig virkelig slæbet med myldretidspendlertrafikken til/fra Aalborg. Desuden kører de - som en sidebemærkning - utroligt stabilt, trods deres op til 33 år på "kilometertælleren".

Enig, det ville ikke kræve ret meget at "opgradere" de togsæt man mener skal køre i drift en del år endnu. Det kunne være som du siger følgende:

- strømstik ved pladserne
- forbedring af indeklimaforhold (der må findes nogle standard Aircon man kan bygge på) ligeledes hindring af at dieselos trænger ind.
- evt. ændring af sædeopstilling så der kom sæder i flyopsætning og med klapbord, så der ikke kun er 4-personer siddegrupper.
- evt. en automat med mulighed for at købe varm kaffe eller kolde drikke.

hvis en større opdatering var på tale, kunne følgende være en ide:
- opgradering af drivlinien, med bl.a. nye motorer og gearkasser, så de ville få en større tophastighed og bedre acceleration. En bedre støjdæmpning i gulvet kunne også være en mulighed.

Trådløst internet mener jeg ikke er noget med livsnødvendigt behøves, rigtige mange har i dag mobilt bredbånd eller en smartphone der kan dele netforbindelsen, og hvis man har behov for at være online når man er på farten, mener jeg bestemt at folk selv må yde en indsats. Iøvrigt synes jeg at internettet i IC togene mellem københavn og århus stinker.. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak