Avatar

Rutebilen Aalborg-Blokhus (APB) omkring 1953, film

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/2 2019, 07:33 (1903 dage siden) @ Søren Agerskov

Jeg vil prøve at holde mig uden for diskussionen mellem d'herrer og udelukkende komme med oplysninger.

Først har jeg en rettelse/supplerende oplysning til mit eget bidrag om rutebilbenyttelsen på Aalborg-Blokhus ruten omkring 1954 ifølge Privatbanekommissionens betænkning igen:
FFJ står som koncessionshaver med følgende vogne:
1 Volvo (ukendt årgang) 28 pladser
1 Triangel (årgang 1942) 74 pladser (det antal lyder godt nok temmelig utroligt stort!)
1 Leyland med anhænger (årgang 1949) 64 pladser
1 Leyland med anhænger (årgang 1950) 64 pladser.
Banens tredje Leyland med anhænger står på det tidspunkt anført som tildelt Dronninglund-Asaa ruten.
Derudover var der de tidligere nævnte vogne fra AHB og AHJ.


Om Horsensbanernes selskabskonstruktion siger betænkningen ordret:
"Mellem Horsens Vestbaner jernbane-aktieselskab, Horsens-Bryrup-Silkeborg jernbane-aktieselskab, Horsens Juelsminde jernbane-aktieselskab og Horsens-Odder jernbane-aktieselskab er der afsluttet en overenskomst om et udvidet samarbejde mellem banerne, således at disse i realiteten drives som eet foretagende med hovedsagelig fælles personale og fælles rullende materiel, idet dog ejendomsretten til materiellet stadig er hos de enkelte selskaber, ligesom der føres særskilte regnskaber for hver bane for sig."
Der er således tale om, at der eksisterer 4 selvstændige selskaber med egen ejerkreds. Personalet er fordelt med omkring 55-60% ansat i de 4 selskaber, resten er fællespersonale.

Til sammenligning står der om Hjørring Privatbaner:
"Med gyldighed fra 1. april 1939 sammensmeltedes de 4 selvstændige aktieselskaber Hjørring-Løkken-Aabybro Banen, Hjørring-Hørby Banen, Vodskov-Østervraa Banen og Hjørring-Hirtshals Banen i eet selskab med navnet "A/S Hjørring Privatbaner" og således at de 4 selskabers samtlige værdier blev overdraget til det nye selskab."

Formelt set mener jeg, at Hjørring Privatbaner er en fusion i selskabsretlig forstand, medens Horsens Privatbaner ikke er det, men udelukkende er et samarbejde.
MVH
og godnat fra mig også
Søren

MVH
Søren

I stand corrected. Jeg vil snarest revidere og præcisere mine notater of driftsfællesskaber, inden de "går i luften" på jernbanekilder.dk's næste store datakørsel (som også er årsagen til, at jeg har været påståelig omkring emnet). Jeg påregner at genbruge betænkningens formuleringer.

Til gengæld har jeg kigget lidt i Wikipedia, som jo langt fra altid er noget orakel, men hvor der dog - med sekundære kildehenvisninger - kan læses følgende om: Aalborg Privatbaner, herunder om ejerskabet af APB. Det er jo så en lidt tredje konstruktion end i Hjørring og Horsens.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Farum sten og gruskompagni A/S
Farum sten og gruskompagni A/S

Her er historien om de virksomheder, der blev etableret ved Vassingerød i Nordsjælland i begyndelsen af forrige århundrede: Farum teglværker, Farum kalkværk, Farum kalkbrud, Sten- og gruskompagniet mv. Læs også om den normalsporede Lillerød-Farum Banen.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak