Danske signaler, tidlige landstationer med relæsikringsanlæg

af Søren Johannessen, 26/11 2020, 22:22 (1246 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Har lige konsulteret Elektriske Sikringsanlæg, afsnit 19, Relæsikringsanlæg, (en af de såkaldte "Sorte bøger")og her optræder et foto af capp på Thyregod, med 2x2 U-signaler, så min tese om at de kun eksisterede på Sd-Hr holder altså ikke. Det var mere blandet.
Men sikkert er det at type Ry, eller 1954 for enkeltspor på sidebaner (i modsætning til på hovedbaner, f eks Vendsyssel), som det rettelig burde hedde (rent teknisk, ikke betjeningsmæssigt), i de tidlige udgaver, blev udført med 2x2 U-signaler, mens udgaven med U/PU senere kom til, som en forbedring af typen.
På samme side (1926) i bogen er en såkaldt skematisk tegning af et andet capp, angiveligt beliggende mellem Es og Sj, så det må vel være Tistrup? Jeg husker nu mere at Tistrup havde et mere "bastard"-agtigt anlæg, idet jeg mener at det eneste "rigtige" type Ry, udenfor MR-strækningerne, var (er) Ringkøbing. Men jeg husker måske også forkert her?

Mvh
Søren

PS jeg skal ikke kritisere jeres valg af standard-station på hjemmesiden, men i mine øjne er de to mest udbredte typer, type Ry (MR-strækningerne), og så den såkaldt forenklede, eller "Skabsanlæg", uden U-signaler (indtil linjeblokken blev påbygget), mest kendt fra Thy- og Tønderbanerne....

PPS ser lige at Carsten og jeg har skrevet om kap, men vi er vist nogenlunde enige... ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak