Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens Tog - Seneste nyt (Trafikpolitik)

af Danni, 24/6 2016, 08:53 (2874 dage siden) @ andersj

Ud over højre acceleration, skal man også tage højde for bla. indstignings forhold. ICE 4 har f.eks. ikke lavgulv, der besværligøre indstigning for alle der ikke er ved fuld vidgøre. Når det så er sagt, så er jeg overbevist om at Siemens godt kan lever et ICE 4 sæt med lav indstigning i en af vognen, men så bevæger vi os væk fra den såkaldte "hyldevare".

Twindexx og ICE 4 har enkeltdøre, dog en bred en af slagsen på Twindexx. Dette gør at ud- og indstigning tage længere tid, og derfor hæmmer den samlede rejetid, hvis man sammenligner med tog med dobbeltdøre. Man kan desværre ikke indbygge dobbeltdøre på tog der køre hurtigere end 200 km/t, da der kan opstå problemer med tryk når togene passerer hinanden. Eller det vil sige, at man kan sikkert godt, men igen bevæger vi os ud af "hyldevare" tog.

Når vi så snakker om materieltyper, så lugter det meget af at DSB gerne vil have en type til alle trafiksystemer. Dette tror jeg ikke er en særlig god løsning, da toget ikke rigtig vil slå til, om det køre som lyntog eller regionaltog. Og hvis man fokuserer for meget på f.eks. lyntog, så vil togsætte fungere dårligt som regionaltog.

Hvis jeg nu var DSB, med den viden jeg har om rullende materiel, køreplaner, infrastruktur og kunderne, så ville min fremtidige materielpakke se ud som følgende:
IC / IClyn: Twindexx
Regionaltog Øst: Stadler Kiss eller Bombardier Omneo
Regionaltog Vest: Stadler Flirt

Twindexx til IC trafikken, da toget er udviklet til netop dette og derfor må være godt egnet. (Hvorfor skulle vores venner fra Bombardier udvikle et IC tog til den meget tog bevist sweiziske befolkning, som ikke fungere som IC tog?)
Stadler Kiss eller Bombardier Omneo, da regionaltogtrafikken på Sjælland er meget tung i spidsbelastningerne og banekapaciteten knap. Derfor vil disse tog, med god acceleration, mange og brede døre og høj kapacitet, kunne klare opgaven godt.
Stadler Flirt til vest, da (hvad jeg ved af) passagermængderne pr. afgang ikke er nær så intens som på Sjælland. Togsættet har ligeledes god acceleration og kan købes i alt fra 2 til 8 vogne. Jeg ville nok vælge en version med 3 eller 4 vogne. Så kan afgange med høj belastning "bare" sammensættes af to eller tre togsæt.

Men det er bare min mening og der kan sagtens være forbehold jeg ikke har taget højde for.
Når vi nu er ved det, syntes jeg det kunne være interessant hvilke togtyper de andre gode folk i forummet ville vælge? :-)

Mvh
Danni
Jenbaneingeniør


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak