Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slut med direkte tog København - Struer (Generelt)

af andersj, Aalborg, 9/11 2016, 22:13 (2727 dage siden) @ Gæst1

...og de 43 Arriva LINT41 togsæt er anskaffet med henblik på at Transportministeriet kan stille dem til rådighed for den nye operatør. Der skal anvendes ca 20 togsæt yderligere, når de nye strækninger kommer med. Her er et af løsningsforslagene at alle DSBs 20 Siemens Desiro (både ejede og lejede) kommer med i puljen. Et andet forslag er at operatøren anskaffer 20 nye togsæt. Et tredie forslag (der nok er droppet allerede) er at operatøren anskaffer ca 63 nye tog.

Så ja, det bliver nok LINT, men det kunne godt være, at de 20 nye togsæt blev LINT 54 istedet....

Den største udfordring bliver at man kommer til at have 5 togtyper der ikke kan koble indbyrdes. De to varianter af Lint som Arriva har kan ikke kobles med hinanden og det kan DSB's to varianter heller ikke. Jeg ved dog ikke om det er muligt at softwareopdatere de gamle Lint og Desiro så de kan koble med de nyere.

Fordelen ved de nye TSI godkendte Lint tog er at de har en tophastighed på 140 km/t hvilket ifølge samrådet er den minimumshastighed regionaltog mellem Odense og Fredericia skal kunne prestere.
Fordelen ved Lint 54 på fx. Svendborgbanen er at de er billigere at anskaffe end to Lint 41 og at man sparer ressourcer ved at man undgår op- og nedformeringer omkring myldretiderne samtidig med at de kun har tre powerpacks hvor to Lint 41 vil have fire powerpacks hvilket sparer energi. Der er desuden gode ind- og udstigningsforhold hvilet er essentielt for at holde den stramme køreplan i den tætte drift der er på den enkeltsporede strækning.
På de øvrige strækninger vil Lint 41 i de fleste relationer være tilstrækkeligt, suppleret op med en ekstra i myldretiden.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MH381
Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak