Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Slut med direkte tog København - Struer (Generelt)

af Gæst1, 11/11 2016, 09:13 (2725 dage siden) @ jmp

Ejerskabet af togsættene pr December 2020 - som jeg forstår status nu:

Arrivas 43 stk Lint: Leasingaftale udløber, men staten har en på forhånd defineret frikøbsklausul (leasing forlængelse), således at Transportministeriet kan stille togene til rådighed for en ny operatør (der for eksemplets skyld godt kunne være Abellio så det ikke bliver en "Arriva vs DSB" diskussion)

i 2020 forventes det at DSB ejer de 8 købte Desirotog igen (Nogle af dem har været solgt til Transportministeriet og udlejet til Midttrafik,mens Aarhus Nærbane kørte - ikke et ord her om, hvorvidt DSB eller TRM har tjent på dét set-up)
DSB har forkøbsret på de 12 leasede Desiro tog. Muligvis ikke en reel forkøbsret, men i al fald, er man enige om prisen, hvis Transportministeriet køber disse tog også.

Ja, staten kommer til at betale for nye tog på den ene eller den anden måde. Men tesen er, at eksempelvis Abellio vil være bedre til at købe tog end staten (Abellio og andre køber ofte tog, og har gerne rammeaftaler med leverandørerne). Derfor behøver Abellio og lignende aktører ikke de store indkøbsorganisationer, som DSB, hvor 3-cifrede mio beløb går til konsulenter, der tydeligtvis heller ikke ved noget om at købe tog. DSBs omkostninger til konsulenter til "Fremtidens Tog" vil formentlig alene kunne finansiere de 20 ekstra togsæt til Svendborgbanen og Fredericia - Struer.

Det er derfor sandsynligt, at staten samlet set kan spare penge, ved at lade den vindende operatør komme med en hel ny flåde - eller kun en delmængde heraf. Her vil Desiroerne hænge i en tynd tråd, da indkøb af de 12 leasede ikke er foretaget, og de 8 købte givetvis kan sælges.

Hvis operatøren stiller 20 nye dieseltog, kunne kravene "let" blive til noget LINT 54 lignende tog, der på denne vis, vil kunne give bedre pladser og højere hastighed, i forhold til ældre Desirotog.

DSBs kontrakt angiver,at de kun har monopol indtil December 2020, hvor Arrivas trafik genudbydes. Det er dog ikke formelt, at det "kun" gælder for Svendborgbanen og Fredericia - Struer. Det kunne godt være for Kystbanen eller Lille Syd også. Det er nok blot mere sandsynligt/ "passende" at det bliver linier, som DSB reelt ikke virker specielt interesserede i, og som vil kunne løse DSBs IC4 problemer (her er Aarhus - Esbjerg ikke taget med i overvejelserne, for "IC4 skal jo køre et eller andet sted")


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak