Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Glædeligt nyt for Jernbanen: Kombi-terminal i Hirtshals (Generelt)

af ulca, 6/4 2014, 12:46 (3685 dage siden) @ jhcn

Jeg tror såmænd nok at Banedk stiller sig positivt; mere trafik på en jernbanestrækning er lig med større indtægter herfra, omend der jo også bliver flere udgifter til vedligehold. Men mon ikke at disse udgifter er mindre end indtægterne? Det er de vist som ofte.

Jeg kan i øvrigt se, at man to steder gør klogt i at investere i en shunt, for at undgå at skulle rebroussere (skulle skifte køreretning).

Det første sted er ude vest for Hjørring, eks. der hvor Kvægtorvet station ligger. Og nej, jeg har ikke overset den remise som ligger her, så derfor var det kun et eksempel.
Det andet sted er ved Aarhus. Hvor den eks. kunne placeres ved området benævnt "Langenæs".

Jeg er fuldstændigt klar over, at en sådan shunt sikkert ikke er en meget billig investering, og i begge tilfælde ser det ud til afstanden mellem de punkter hvor der skal laves en afgrening fra de eksisterende strækninger er på 5 - 10 km,

I øvrigt, så hvis man virkelig mener det seriøst at der skal mere banegods i denne korridor, så burde man overveje at sørge at jernbanevogne kan overføres med færge. Jeg har prøvet at kigge lidt på luftfotos på Google Maps, og både i Hirtshals og Kristiansand ligger jernbanen allerede så forholdsvis tæt på færgelejerne at en forbindelse hertil ikke er synderligt kompliceret. Jeg har bemærket, at stationen begge steder ligger næsten vinkelret på færgerlejet, men hvis der inden svinget mod stationen (set fra toget på vej til stationen) anlægges et par opstillings- og omløbs-spor, ja så kan det formentlig gøres ret billigt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailIndsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak