DSB specialvogne 1958 - 1982

DSB specialvogne 1958 - 1982



1-99     100-199     200-399     400-599     600-799     800-999     1000-1199     1200-3004

A     B     F     H     K     L     M     O     P     R     S     T     U     V

Nr.    Navn Noter
101HjælpevognBygget af Scandia i 1927. Omlitreret 1958 fra DSB Hjælpevogn 101. Bogieakselafstand 2,1 m. Gasbelysning. Højtryksvarmeapparater. Kakkelovn. Tørkloset. Nødbremse. Skruebremse. Hjemsted Roskilde 1958, Kalundborg 1973-74, Helsingør 1980-81. Gul 1980. Omlitreret ca 1982 til Tjenestevogn 982 0 031.
102Hjælpevogn
Bygget af Scandia i 1927. Omlitreret 1958 fra DSB Hjælpevogn 102. Bogieakselafstand 2,1 m. Gasbelysning. Højtryksvarmeapparater. Kakkelovn. Tørkloset. Nødbremse. Skruebremse. Hjemsted Næstved senere Randers. Ombygget 1973 til Specialvogn 749.
103HjælpevognBygget af Scandia i 1927. Omlitreret 1958 fra DSB Hjælpevogn 103. Bogieakselafstand 2,1 m. Gasbelysning. Højtryksvarmeapparater. Kakkelovn. Tørkloset. Nødbremse. Skruebremse. Hjemsted Næstved. Ombygget 1973 til Specialvogn 748.
104Hjælpevogn
Bygget af Scandia i 1927. Omlitreret 1958 fra DSB Hjælpevogn 104. Bogieakselafstand 2,1 m. Gasbelysning. Højtryksvarmeapparater. Kakkelovn. Tørkloset. Nødbremse. Skruebremse. Hjemsted Brande 1958, Frederikshavn 1972-77. Udrangeret 1979.
101Sneplov
Bygget af Hanomag i 1908. Ombygget 1964 af Cvk Kh fra P 906 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Roskilde 1964-78, Gb 1980. Udrangeret 1981. Viborg 1981.
102SneplovBygget af Hanomag i 1908. Ombygget 1964 af Cvk Kh fra P 913 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Kalundborg 1967, Fredericia 1973-75, Herning 1975-78, Odense 1980. Grå. Udrangeret 1981.
103SneplovOmbygget 1964 af Cvk Kh fra P-maskine tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Rødby 1967-75, Næstved 1975-78, Rødby Færge 1980, Nykøbing Fl. 1980. I brug på Sydsjælland i snevinteren 1978/79. Udrangeret 1981.
104Sneplov
Bygget af Hanomag i 1909. Ombygget 1964 af Cvk Kh fra P 919 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Kh, Nyborg 1973, Odense 1975-78. Udrangeret 1979 efter uheld.
105Sneplov
Bygget af Hanomag i 1908. Ombygget 1964/65 af Cvk Kh fra P 916 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Ballerup 1967, Padborg 1973, Struer 1975-80. Grå. Udrangeret 1981.
106Sneplov
Bygget af Schwartzkopff i 1910. Ombygget 1965 af Cvk Kh fra P 920 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Slagelse 1967, Århus 1973-75, Randers 1975-78, Århus 1980. Udrangeret 1981.
107SneplovBygget af Schwartzkopff i 1910. Ombygget 1965 af Cvk Kh fra PR 921 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Næstved 1967, Rødby Færge 1973-75, Næstved 1975-78, Rødby Færge 1980, Nykøbing Fl. 1980. I brug på Sydsjælland i snevinteren 1978/79. Udrangeret 1981/82.
108SneplovBygget af Frichs i 1924. Ombygget 1965 af Cvk Kh fra R 963 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Roskilde. Afsporet 4/2-79 ved Fakse på ØSJS og udr.
109Sneplov
Bygget af Hanomag i 1907. Ombygget 1965 af Cvk Kh fra PR 905 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted reserve 1967, Struer 1973-80. Grå. Udrangeret 1981.
110Sneplov
Bygget af Frichs i 1941. Ombygget 1971 af Cvk Kh fra H 786 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Gb. Grå. I brug på Sydsjælland i snevinteren 1978/79. Udrangeret 1981.
111Sneplov
Bygget af Frichs i 1941. Ombygget 1971 af Cvk Kh fra H 788 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Gb. I brug på Sydsjælland i snevinteren 1978/79. Udrangeret 1979 efter uheld.
112SneplovOmbygget 1971 af Cvk Kh fra H 790 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Næstved 1973, Padborg 1975-80. Udrangeret 1981/82.
113SneplovOmbygget 1971 af Cvk Kh fra H 796 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Næstved 1973, Padborg 1975-80. Udrangeret 1981/82.
114Sneplov
Bygget af Frichs i 1926. Ombygget 1971 af Cvk Kh fra H 797 (evt 798?) tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Nyborg 1973, Odense 1975-80. Grå. Udrangeret 1981/82.
115Sneplov
Bygget af Borsig i 1913. Ombygget 1971 af Cvk Kh fra R 936 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Padborg. Udrangeret 1975.
116SneplovBygget af Borsig i 1913. Ombygget 1971 af Cvk Kh fra R 938 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Fredericia. Udrangeret 1975.
117SneplovOmbygget 1971 fra R-maskine tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Århus. Udrangeret 1975.
118Sneplov
Ombygget 1971 fra R-maskine tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Randers 1973, Århus 1975. Randers 1975-78, Århus 1980. Udrangeret 1981.
119Sneplov
Ombygget 1971 fra R-maskine tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Randers 1973, Aalborg 1975-78. Udrangeret 1979.
120SneplovOmbygget 1971 fra R-maskine tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Aalborg. Udrangeret 1975.
121Sneplov
Ombygget 1971 fra R-maskine tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Frederikshavn. Grå. Udrangeret 1981. Randers 1981.
122Sneplov
Ombygget 1971 fra R-maskine tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Frederikshavn. Udrangeret 1981. Randers 1981.
123SneplovBygget af Borsig i 1921. Ombygget 1971 af Cvk Kh fra R 955 tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Struer. Udrangeret 1975.
124SneplovOmbygget 1971 fra R-maskine tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Herning. Udrangeret 1975.
125Sneplov
Ombygget 1971 fra R-maskine tender. 4-akslet. 50 km/t. Hjemsted Herning 1973, Fredericia 1975, Herning 1975-78, Aalborg 1980. Udrangeret 1981.
126SneplovBygget af Frichs i 1924. Ombygget 1971 af Cvk Kh fra R 962 tender. 47 tons. 50 km/t. Hjemsted Esbjerg. Udrangeret 1981.
127Sneplov
Bygget af Scandia i 1975. Hjemsted Rødby, Næstved 1980. 4-akslet. Akselafstand 1,6+1,6+1,6 m. Trykluftledning. Rangerskruebremse. 60 km/t. Ombygget 1979 med nyt plovskær. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 980 3 127.
128Sneplov
Bygget af Scandia i 1975. Hjemsted Rødby, Næstved 1980. 4-akslet. Akselafstand 1,6+1,6+1,6 m. Trykluftledning. Rangerskruebremse. 60 km/t. Ombygget 1979 med nyt plovskær. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 980 3 128.
129SneplovBygget af Scandia i 1975. Hjemsted Fredericia. 4-akslet. Akselafstand 1,6+1,6+1,6 m. Trykluftledning. Rangerskruebremse. 60 km/t. Ombygget 1979 med nyt plovskær. Omlitreret 1987/88 til Tjenestevogn 980 3 129.
130Sneplov
Bygget af Scandia i 1976. Hjemsted Fredericia. 4-akslet. Akselafstand 1,6+1,6+1,6 m. Trykluftledning. Rangerskruebremse. 60 km/t. Ombygget 1979 med nyt plovskær. Omlitreret 1987/88 til Tjenestevogn 980 3 130.
131SneplovBygget af Scandia i 1976. Hjemsted Århus 1976, Roskilde 1980. 4-akslet. Akselafstand 1,6+1,6+1,6 m. Trykluftledning. Rangerskruebremse. 60 km/t. Grå. Omlitreret 1985/86 til Tjenestevogn 980 3 131.
132Sneplov
Bygget af Scandia i 1976. Hjemsted Århus 1976, Roskilde 1980. 4-akslet. Akselafstand 1,6+1,6+1,6 m. Trykluftledning. Rangerskruebremse. 60 km/t. Grå. Ombygget 1979 med nyt plovskær. Omlitreret 1985/86 til Tjenestevogn 980 3 132.
141KørekranBygget af Bruchsal i 1879. Omlitreret 1958 fra DSB Kørekran 1. Løftehøjde 4,6 m. Bæreevne 10 tons. Håndbetjent. Hjemsted Cvk Ar. Udrangeret 1974.
142Kørekran
Bygget af Bruchsal i 1880. Omlitreret 1958 fra DSB Kørekran 2. Løftehøjde 4,6 m. Bæreevne 10 tons. Håndbetjent. Hjemsted Cvk Kh. Gul 1979. Udrangeret 1985/86 og overdraget til Jernbanemuseet.
143Kørekran
Bygget af Scandia i 1934. Omlitreret 1958 fra DSB Kørekran 3. Løftehøjde 7 m. Bæreevne 30 tons. Bogieakselafstand 1,65 m. 4-cyl Ford benzinmotor. Trykluftledning. Hjemsted Gb, fra 1967 Rødby Færge. Udrangeret 1986/87.
144Kørekran
Bygget af Vølund i 1937. Omlitreret 1958 fra DSB Kørekran 4. Løftehøjde 7 m. Bæreevne 30 tons. 5-akslet. 2-cyl Vølund råoliemotor. Rangerskruebremse. Trykluftledning. Varmeledning. Hjemsted Århus H. Omlitreret 1983/85 til Tjenestevogn 982 3 144.
145Kørekran
Bygget af Krupp i 1967. 2 bogier á 3 aksler. Bogieakselafstand 1,5+1,5 m. Bæreevne 65 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. 8-cyl Deutz dieselmotor på 120 hk. 80 km/t. 24 volt lysanlæg. Hjemsted Gb. Gul. Omlitreret 1988/95 til Tjenestevogn 982 3 145. Ejes af Jernbanemuseet.
146Kørekran
Bygget af Krupp i 1967. 2 bogier á 3 aksler. Bogieakselafstand 1,5+1,5 m. Bæreevne 65 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. 8-cyl Deutz dieselmotor på 120 hk. 80 km/t. 24 volt lysanlæg. Hjemsted Fredericia. Gul. Omlitreret 1983/85 til Tjenestevogn 982 3 146.
151Skinneudlægningskran
Bygget af Scandia i 1886. Omlitreret 1958 fra DSB Skinneudlægningskran 1. Bæreevne 1000 kg. Hjemsted Svejseanstalten Fredericia. Må ikke anvendes i tog. Udrangeret 1978 og overdraget til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1996-2002.
152SkinneudlægningskranBygget af Breslau i 1883. Omlitreret 1958 fra DSB Skinneudlægningskran 2. Hjemsted Svejseanstalten Fredericia. Må ikke anvendes i tog. Bæreevne 1000 kg. Trykluftledning. Eftersøgt 1977 - Kan ikke findes. Udrangeret 1978.
153SkinneudlægningskranBygget af Breslau i 1883. Omlitreret 1958 fra DSB Skinneudlægningskran 3. Bæreevne 1000 kg. Hjemsted Svejseanstalten Fredericia. Må ikke anvendes i tog. Udrangeret 1978 og overdraget til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1996-2002.
154Skinneudlægningskran
Bygget af Scandia i 1924. Omlitreret 1958 fra DSB Skinneudlægningskran 4. Bæreevne 1000 kg. Hjemsted Svejseanstalten Fredericia. Må ikke anvendes i tog. Udrangeret 1978.
155Skinneudlægningskran
Bygget af Wyhlen i 1959. Løftehøjde 12 m. Bæreevne 15 tons. Rangerskruebremse. Trykluftbremse. 80 km/t. Gul 1980. Lagde 1971 spor på Køgebugt banen. Omlitreret 1983/85 til Tjenestevogn 980 3 155.
156Skinneudlægningskran
Bygget af Krupp i 1963. Løftehøjde 12 m. Bæreevne 15 tons. Rangerskruebremse. Trykluftbremse. 80 km/t. 5-akslet. Hjemsted Århus. Gul. Omlitreret 1988/95 til Tjenestevogn 980 3 156.
157Skinneudlægningskran
Bygget af Krupp i 1966. Løftehøjde 12 m. Bæreevne 15 tons. Rangerskruebremse. Trykluftbremse. 80 km/t. 5-akslet. Gul. Hjemsted Kh. Omlitreret 1983/85 til Tjenestevogn 980 3 157.
158Skinneudlægningskran
Bygget af Gottwald i 1976. Sporskiftekran. Bogieakselafstand 1,5 m. Løftehøjde 12 m. Bæreevne 25 tons. 80 km/t. Skruebremse. GP trykluftbremse. Dampvarmeledning. Omlitreret 1985/86 til Tjenestevogn 980 3 158.
159Skinneudlægningskran
Bygget af Gottwald i 1977. Sporskiftekran. Bogieakselafstand 1,5 m. Løftehøjde 12 m. Bæreevne 25 tons. 80 km/t. Skruebremse. GP trykluftbremse. Dampvarmeledning. Omlitreret 1988/95 til Tjenestevogn 980 3 159.
160Bedriftsværnsvogn
Bygget af Görlitz i 1898. Ombygget 6/2-64 fra Tuborg ZB 99566. Hjemsted Gb. Må ikke indlemmes i tog. Udrangeret 1978. Solgt 1978 til DJK. Lersøen 1978-81. Solgt 1985 til DSB for 122,- kr. og ophugget.
161Betonsprøjtevogn
Bygget af Scandia i 1905. Omlitreret 1958 fra DSB Betonsprøjtevogn 1. Hjemsted Århus. Udrangeret 1969.
162BetonsprøjtevognBygget af Scandia i 1924. Ombygget 1968 fra CU 4169. 70 km/t. Rangerskruebremse. Hjemsted Århus. Omlitreret 1982 til Tjenestevogn 950 0 162.
165BrovognBygget af Breslau i 1876. Omlitreret 1958 fra DSB Brovogn 1. Hjemsted Gb. Udrangeret 1969.
166BrovognBygget af Breslau i 1876. Omlitreret 1958 fra DSB Brovogn 2. Hjemsted Gb. Udrangeret 1969.
171Brovægtsprøvevogn
Bygget af Borsig i 1883. Omlitreret 1958 fra DSB Brovægtsprøvevogn 1. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1968.
172BrovægtsprøvevognBygget af Hartmann i 1884. Omlitreret 1958 fra DSB Brovægtsprøvevogn 2. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1968.
173Brovægtsprøvevogn
Bygget af Borsig i 1882. Omlitreret 1958 fra DSB Brovægtsprøvevogn 3. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1968.
174BrovægtsprøvevognBygget af Hartmann i 1884. Omlitreret 1958 fra DSB Brovægtsprøvevogn 4. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1968.
175Brovægtsprøvevogn
Bygget af Borsig i 1884. Omlitreret 1958 fra DSB Brovægtsprøvevogn 5. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1968.
176BrovægtsprøvevognBygget af Breda i 1900. Omlitreret 1958 fra DSB Brovægtsprøvevogn 6. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1968.
178Brovægtsprøvevogn
Bygget af Esslingen i 1863. Omlitreret 1958 fra DSB Brovægtsprøvevogn 8. Udrangeret 1968.
179BrovægtsprøvevognBygget af Scandia i 1950. Ombygget 1970 fra Elo 511 1 590. 80 km/t. Trykluftbremse. Håndbremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1983/85 til Tjenestevogn 951 3 179.
180Brovægtsprøvevogn
Bygget af Skabo i 1896. Ombygget 1970 fra TGC 8908. Bogieakselafstand 1,6 m. 80 km/t. Håndbremse. Trykluftledning. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1983/85 til Tjenestevogn 981 3 180.
181Brændevogn
Bygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 1. Udrangeret før 1967.
181BatteritransportvognBygget af Scandia i 1920. Ombygget 1968 fra HJ 37327. Skruebremse. Hjemsted Kh. Udrangeret 1978.
182BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 2. Udrangeret før 1967.
183BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 3. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
184BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 4. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
185Brændevogn
Bygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 5. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
186BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 6. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
187BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 7. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
188BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 8. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
189BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 9. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
190BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 10. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
191Brændevogn
Bygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 11. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
192BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 12. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
193BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 13. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
194BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 14. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
195BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 15. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
196BrændevognBygget af Harkort i 1920. Omlitreret 1958 fra DSB Brændevogn 16. Ombygget jan. 1964 til affaldsvogn: Kun til transport af affald fra Cvk Kh til Frederikssund. Hjemsted Cvk Kh. Udrangeret før 1967.
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB specialvogne 1958 - 1982






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen