Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan man sætte lokomotivet midt i toget (ATC ETCS udfordring) (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 10/11 2017, 13:56 (2361 dage siden) @ bastholm

Hej Lasse

Jeg har endnu et spørgsmål om DSBs dobbeltdækkere. De er godkendt til 160 km/t. Er dette fordi de teknisk set ikke er designet til mere, eller er det fordi de ikke er godkendt til mere, men teknisk set godt kunne køre stærkere?

Svaret herpå består af flere elementer:
Først og fremmest er hastigheden sat til 160 km/t, fordi man ved Regionaltog ikke har behov for at køre hurtigere - og generelt kan vinde mere tid ved at optimere stationsophold eller acceleration, end ved at sætte farten op.
Ved højere hastighed øges dit energiforbrug. Eksempelvis vil du skulle bruge ca 25% mere energi, hvis du vil køre 200 km/t istedet for 160 km/t med et regionaltog på Sjælland. Samtidig øges dine vedligeholdelsesomkostninger, da særligt bremserne vil have et større slid.

Økonomisk er der derfor ikke rigtig mening i at kører hurtigere for regionaltog med mange stop med ca 10 km mellemrum. I forhold til tog med få stop, er rejsetidsforlængelsen ikke voldsom ved 160 km/t - eksempelvis tager et 160 km/t tog 5-7 min længere om turen København - Odense - Hamburg, end et 200 km/t tog målt i "rå køretid" - imidlertid kan det jo godt tænkes, at lige præcis de ekstra minutter betyder, at man ikke kan få en attraktiv kanal i køreplanen, og dermed skal bruge 30 min ekstra om turen. Så nogle stedet giver det mening, andre steder kan de diskuteres.

Dernæst: Vognkassen er konstureret til "mere end 200 km/t". Bogierne kan principielt også rende 200 km/t. Døre og vinduer er designet til en "krydshastighed" på 410 km/t - dvs, de kan tåle at møde tog med 250 km/t, hvis de selv kører 160 km/t. Skal de op og rende 200 km/t, og risikerer at møde tog med højere hastighed end 210 km/t, vil det formentlig kræve nye døre og nye vinduer. Dertil kommer ,at vognene ikke er tryktætte, så der vil komme ret ubehageligt propper i ørerne på passagererne.

Den væsentligste udfordring er dog dokumentaitonen. Vognene er godkendt efter de regler og normer, der var gældende, da de blev bygget. Disse er ændret markant flere gange siden, og det vil reelt være noget nær umuligt, at få papirarbejdet godkendt for højere hastighed.

Principielt kan jeg levere dobbeltdækkervogne fra TWINDEXX Express (SBB) platformen til 250 km/t - disse må dog kun køre 230 km/t, hvis styrevognen er forrest, grundet krav om sidevindsstabilitet (blandt andet derfor TGV Duplex har motorvogne i hver ende af toget). Men det er der endnu ingen, der har bestilt :-)

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak