Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kan man sætte lokomotivet midt i toget (ATC ETCS udfordr (Generelt)

af andersj, Aalborg, 28/10 2017, 22:44 (2374 dage siden) @ Jakob S. Engbæk

Din ide er ikke helt tosset, og jeg kan godt følge den en del af vejen.
Der er dog andre forhold end blot ETCS, der skal styr på, inden nye lokomotiver kan køre med passagertog i Danmark. Heriblandt interfacet til vognene, hvor DSBs dobbeltdækkervogne har en unik version af Bombaridiers ZWS styresystem, ligesom der også kræves en særlig godkendelse af strømforsyningen til vognene, idet kombinationen af spændingen til vognene og spændingen i køreledningen ikke er standard (men nemt at håndtere).

Der er ikke lige ledige maskiner, der besidder ovennævnte, men i teorien kunne man "relativt nemt" ombygge en stribe eksisterende TRAXX lokomotiver, og anvende til formålet. Udvikling og godkendelse heraf, vil dog nok være sammenligneligt med leveringstiden på nye lokomotiver...Den estimerede "leveringstid" da jeg var rodet ind i et projekt om at indsætte nogle TRAXX AC2 (BR 146.5) i
Danmark for nogle år siden var 15 mdr, og det er nok blevet lidt mere bøvlet siden da.

I øvrigt er prisforskellen mellem styrevogne og lokomotiver ikke så stor igen, og blandt andet hollandske NS har valgt at droppe ETCS i deres styrevogne, og kører istedet med el lokomotiv i hver ende af toget...

Lasse

Mange tak for svaret.

Det var netop om man enkelt kunne tage f.eks. et Traxx lokomotiv el eller diesel og koble det sammen med dobbeltdækkervognen. Grunden til at jeg ville beholde dobbeltdækker vognen var at kunne fortsætte med at bruge deres ATC system mv. Og undgå at vente på ETCS og STM boks mv.

Ærgeligt at det ikke er muligt og det ville tage så lang tid og formoder jeg koste meget. Jeg havde håber der ville være noget driftsøkonomi til at dække leje af andre lokomotiver end ME lokomotiver som ved remotoriseringsforslaget.

DSB er igang med at købe 26 nye el-lokomotiver til at erstatte alle ME og EA lokomotiver. Bombardier, Skoda og Siemens afgav deres bud i februar. Det bliver sandsynligvis mere kompliceret at udstyre de eksisterende styrevogne med ETCS end de nye lokomotiver.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak