Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960'erne, OT (Generelt)

af Steff, 20/5 2019, 20:37 (1803 dage siden) @ Peter Christensen

………………….Iøvrigt er "togfører" han som klipper billetter - han har intet med lokomotivet at gøre.

Og dog:

”For Lokomotiver og Motorvogne, for Hjælpetog, der kun medfører Hjælpevogne, for Sneplovtog samt for saadanne Tog, i hvilke der ikke skal være betjente Skruebremser, fungerer Lokomotivføreren (Motorføreren, Elektroføreren) som Togfører, såfremt der ikke medgives Toget Personale under Trafiktjenesten, der er berettiget til at føre Tog.
(Ref.: SR 1935 § 3 side 51-52 af 15/11-1940).

Sååååååå, Lokomotivføreren er altså her Togfører og klipper ikke billetter:-) :-) :-) .

Ellers tror jeg nok at alle forstod Eelcos svar. Det ER (sq) også svært at begå sig i en ”jernbaneudtryksmæssig politisk korrekt verden" og det er da bedst at anvende de korrekte udtryk hvis man altså kender dem!

For at afslutte med vægt er her et citat fra ”Den store leder”:
”Hvis man ikke skifter spor nu, ender man der hvor man er på vej hen!”

Med venlig lille drillehilsen til alle

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak