Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Damplokomotiver fra Aalborg til Vendsyssel i 1960erne (Generelt)

af Ole Lund Jensen, 26/5 2019, 15:15 (1797 dage siden) @ Steff

Jeg er enig i, at det er "tyndt", hvad der findes af offentliggjorte billeder af DSB-damp nord for Aalborg; men lidt er der da. Jeg har fundet følgende:
1) Ole Winther Laursens billede fra Hjørring af K + T i forspand for nattoget. Det er gengivet i "Danmarks Jernbaner i 125 år" og "Danmarks Jernbaner i 150 år".
2) Ole Winther Laursens billede i "Kulrøg og dampslag" af en T-maskine foran remisen i Frederikshavn.
3) Erik V. Pedersens billede af en R-maskine i Hjørring på forsiden af Signaposten nr. 4/1974 Signalposten nr. 4/1974
4) James Steffensens herlige billede af en D-maskine, der ankommer fra Fjerritslev til Nørresundby med et godstog omlagt via Thisted-Fjerritslev som følge af spærring af jernbanebroen over Limfjorden i Aalborg. Billedet findes bl.a. i "Dagmar og hedes tog" samt på bagsiden af "Jernbanen" nr. 4/2018.
5) Flere lidt ældre billeder i Asger Christiansens artikelserie "Tre generationer ved banerne" i "Jernbanen" 2011-2015.
6) Et billede af en F-maskine på Nørresundby havn i "Danske damplokomotiver - som jeg så dem".
7) Et billedet i "DSB i årene 1950-1969" af en P-maskine med et persontog under udkørsel fra Aalborg mod nord.
8) Billeder på Samlingsportalenaf en R-maskine hhv. en E-maskine i Frederikshavn.

Og så findes der åbenbart et pressefoto en E-maskine i Frederikshavn så sent som i 1968, og det venter vi fortsat på at få vist.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak