Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt materiel på Kystbanen (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 18/6 2019, 18:25 (1773 dage siden) @ Rail


Jeg mangler stadigt at se et tog der kan gennemfører en køreplan lige så hurtigt som de nuværende s-tog på kystbanen.

Jeg har faktisk tidligere lavet køreplaner, der kan byde på større rejsetidsbesparelser end dem der lægges op til med S-tog. Men det er sådan set lige meget her.

Tillad mig at pensle det lidt mere ud: Det er IKKE et problem at lave en køreplan for et Regionaltog eller et S-tog, hvor de tekniske køreegenskaber matcher - eller er bedre - end de nuværende S-tog. Både i forhold til acceleration, tophastighed, stationsophold mm. Om jeg laver køreplanen på baggrund af Bombardiers TALENT 3, OMNEO, AVENTRA, TWINDEXX Vario, MOVIA, ZEFIRO eller sågar Bombardiers FLEXITY sporvogne, er ligegyldigt. Alle tog kan bringes til at have de ønskede tekniske egenskaber. Hvis du har råd, for hvis der ikke er andre end Danmark, der vil have sådan noget, bliver det dyrt. Se iøvrigt flere tyske "S-baner", hvor det ikke lige helt er "traditionelle S-tog" der kører.

Togenes egenskaber er ikke bundet af, om de kører på S-banen eller Fjernbanen. Tilsvarende kan man sagtens lave tog til S-banen med meget høj komfort, hvis det er dét man vil.

Diskussionen om S-tog eller ej på Kystbanen, bør derfor reelt handle mere om, hvor de rejsende skal hen, og om det er smartest at man får kortere rejsetider til Nordhavn og Vesterport, end til Østerport, Nørreport og København H.
Dernæst er det vigtigt for materieludnyttelse (og dermed økonomi) også at se på, hvor togene skal hen "efter" Kh. Giver det eksempelvis mening at fortsætte til Roskilde (passagerstrømmen Kh-Trekroner om morgenen kan måske retfærdiggøre store togstammer fra Helsingør), eller skal man lave vendespor i Glostrup (fjern) eller noget helt andet.

Men diskussionen om S-tog til Helsingør bør ikke handle om togmateriellets egenskaber, og påstanden om at kun S-tog kan nedbringe rejsetiden, er forkert. Til gengæld er det korrekt, at af de tog, man har nu, er det S-tog, der ville være hurtigst. Men det ville det være i mange sammenhænge, ganske simpelt, fordi man nu engang har de tog, som man har.

/Lasse

låst
1954 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak