Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 6/9 2019, 09:09 (1695 dage siden) @ Niels Munch

Han ved noget om det her! Er du der, Niels?;-)

Jeg tror han er gået i flyverskjul for overlægen af Rigshospitalet har også overtaget denne tråd.

Ja, Michael, det kunne meget vel tænkes.

I øvrigt ved jeg p.t. ikke mere om sagen, end man kan læse i det offentliggjorte materiale, som Thomas citerer fra.

Men jeg forudsætter, at der ingen ændringer er i niveauet for det hidtidige statslige, øremærkede anlægstilskud, som vi jo husker i 2016 slap for at blive konverteret ind i uigennemsigtige bloktilskud.

Til drøftelse er selvfølgelig den yderligere finansiering, som behovene for spormodernisering ved nogle privatbaner (det hedder de stadig jf. lovgivningen) afstedkommer.

I øvrigt har den gode Pyloriis' opponenter argumenteret flot for Østbanens betydende rolle i banens opland med den struktur, der karakteriserer dette.


M.v.h.
Niels
Østbanen a/s hhv. Hovedstadens Lokalbaner A/S 1985-2005
Vestsjællands Lokalbaner A/S 2006-2009

Det er nu hel fair snak.
Jeg ønsker ikke på forhånd at Østbanen skal nedlægges.
Men problemet er vel at man indenfor regionaltog og regionerne som helhed ikke har mulighed for at spare op til kommende større renoveringsprojekter.
Derfor kommer sådan noget som udskiftningen af Østbanens skinner over en kort årrække til 440 mio kr altid som "overraskelse" i det politiske system. Der er altid andre projekter/ opgaver som prioriteres højere. Med det resultat at skinneudskiftning udskydes til man så ikke kan køre på dem længere.
Det var hvad man så for nogle år siden på Tølløsebanen som jeg erindrer det.

Sådan er desværre offentligt adfærd.

Så hele diskussionen gik på hvad så hvis man ikke får pengene.
Derudover skal man vel altid overveje om det er en god investering.
I mine øjne er den bedre end luftkastellet "jernbane over Kattegat".

Men Østbanen står overfor det problem at kan region Sjælland eller staten ikke finde de mange millioner- ja så stopper togdriften om nogle få år.
Om pengene bliver taget fra et andet område som så udsultes i en periode.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak