Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbeltspor Køge N - Køge (Generelt)

af mikedk2100, 13/12 2019, 18:02 (1596 dage siden) @ ThomasLarsen

Hvorfor vil du også have 2 spor helt op til køge N.
Meningen med de 2 spor, er jo at man på sigt vil have 15 min drift til Roskilde. Og selvfølgelih en mere stabil drift på strækningen.

Og derfor er det "kun" nødvendigt med 2 spor fra sporskiftet ved klematisvej.
Og så ned til hvor dobbeltsporet starter ved Lille Græsmarksvej.

Og hvis det skal kunne lade sig gøre,
Skal man udbygge 4 stitunneller, 2 sporbærende broer og en vejbro.
Og måske fjerne et enkelt eller 2 villa huse ved dalsvinget.

Og så skal man nok også omlægge cykelstien på nordsiden af ølby station. Eller bare droppe at have en station ved ølby.

Så det vil ikke være nogen nem opgave. Men det vil da absolut være muligt.

Ah, det gik lige op for mig, at du åbenbart mente vejtunnellen i selve Køge by. Den eneste "tunnel" jeg kunne komme i tanke om, var den under S-banen og motorvejen - jeg er åbenbart stadig for meget togfan til at interessere mig for veje ;)

Men jeg kan omvendt spørge, hvorfor vil du lave en halv løsning for jernbanen, bare fordi det er besværligt eller dyrt. Jeg kunne jo godt tænke mig, at man for en gangs skyld lavede en ordentlig og fremtidssikret løsning. Men selvfølgelig, hvis røret under S-banen kun er lavet til ét spor, så har man jo allerede der besluttet sig for, at der aldrig nogensinde skal være dobbeltspor mellem Køge Nord og Køge Station.

Med din løsning, så vil man også skulle ekspropriatere en del af Bygma, huse og haver ved Åkandestien, udover de 4 stitunneller, 2 sporbærende broer og en vejbro samt lidt af Dalvsinget som du nævner. Og så mener jeg jo, at man lige så godt kan fortsætte de sidste par hundrede meter med dobbeltspor, så der faktisk er dobbeltspor hele vejen fra København til Køge - og dermed for en gangs skyld lave en ordentlig, hel og fremtidssikret løsning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak