Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dårligt nyt for pendlerne på Lille Syd (Generelt)

af steenth, 14/12 2019, 18:59 (1609 dage siden) @ Peter Christensen

IC4 er i særklasse et dårlig projekt, som forsøgt reddet. (….) Installation af mobil udstyr i gamle tog giver tit problemer med forsinkelser... at nogen opdaget det for sent til at man kunne bruge det på København-Ringsted...

Æh - nu skal jeg lige forstå det her rigtigt omkring indbygning af onboard.
I BDKs kontrakt med Alstom omkring onboard valgte BDK at BDK/Alstom skulle stå for indbygningen.
BDK havde mulighed for at lade operatørerne stå for indbygningen, men det fravalgte BDK fordi den anden løsning var billigere (set med BDK øjne).

I modsætning til andre projektet, så er finansiering af mobil udstyr med i projektet. I andre lande, fx Sverige er det operatøren (eller udbyder af trafikken) som betaler. Det har i Sverige medført at persontrafikken på Västerdalsbanan stoppende, da det lokale myndigheder ikke ville betale - der dog heldigvis godstrafik på banen.

Altså er det BDKs beslutning, som har forsinket indbygningen af onboard.
Var det 2 år en IC3 gloede i Langå mens Alstom skulle forsøge sig?

Er din påstand, at de har gjort det har gjort det med vilje? Mit bud at de ikke har haft fokus på installation i tog, mens det havde fokus på signalerne på den nye København-Ringsted. Hvorfor de ikke have fokus på mobil udstyr er gåde for mig.

Der blev inkompetance hos både BDK og Alstom udstillet på smukkeste vis og viste alle andre at "veje virker".
Der er kun et sted at parkere den forsinkede onboard indbygning og det er og bliver ved BDK.

Hvem har haft en bedre model? Husk at tage finansieringen med.

Onboard indbygningen skulle ALDRIG have ligget ved BDK/Alstom.

Jeg er enig at det var ikke den bedste metode.

Modellen skulle være at BDK havde en rammeaftale med Alstom (eller hvem vinderen nu måtte være) og så kunne operatørerne trække på den aftale og selv bygge sagerne ind.
Dén model bruges andre steder i Europe og derfor kan vi andre naturligvis ikke bruge den model.

Rammeaftale kræver at operatørerne også har finansieringen.... og BDK har ansvaret for budgettet, da finansiering af offentligt betalte transport går i gennem dem.

Men nu vi er ved sagen, kunne vi så ikke lige hører hvad er status på strækningen i Nordjylland?
Er den stadig under signalprogrammets vinger eller er den afleveret til drift?

Testperioden er 3 år. Men organisationen i BDK er blevet ændret, så signalprogrammet er blevet integreret med driften. Det ikke specielt godt at dele projektorganisation og driftsorganisation i det lange løb. Specielt nu og her hvor det påvirker hinanden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak