Ledige lokomotiver (Generelt)

af Peter Christensen, tirsdag 19. maj, 2020, 11:45 (12 dage siden) @ kme

En ME skal på værkstedet hver 5000 km.

Det er forhåbentlig en malplaceret vittighed... Min billige bil har det firdobbelte serviceinterval.

Næ, det er såmænd rigtigt nok.
De "små" GM (My/x) skulle de på værksted hver 2500 km.
Ellers så intervallerne (så nogenlunde) således ud (frit fra min hullede hukommelse):
2.500, 5.000, 12.500, 25.000, 50.000, 75.000, 100.000, 150.000, 300.000, 600.000 km.
Ved 600.000 km. lå stempeleftersyn, hvilket dækker over at alle cylinderenheder skiftes.
Ved 4. stempeleftersyn (= 2,4 mio. km.) kommer hovedeftersyn.
På et tidspunkt gik DSB over til at lade stempeleftersyn ligge ved 900.000 km og hovedeftersyn ved 3,6 mio. km.

Tidligere var det nødvendigt at skifte bremsekoldser ret ofte. Det ændrede sig noget da el-bremsen kom til (MzIV og Me).
Vel kom MzIV og Me lige så ofte på værksted som alle andre, men der røg ikke så mange klodser.
Da EA var relativt nye, kørte de 7500 km. mellem eftersyn og et sæt klodser holdt længe - trods det at EA primært kørte regionaltog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen